Bisnes

Geely Dan Vendor Proton Maju Bersama

Hanya segelintir vendor Malaysia yang telah menaik taraf mereka ke standard yang Geely mahu … ..standard Volvo.

Geely menunjukkan bagaimana perkongsiannya dengan pembekal Proton telah mengubah keseluruhan ekosistem pembuatan automotif Malaysia.

BHPetrol Merdeka Contest Banner

Pembekal merupakan bahagian penting dalam ekosistem pengilangan, dan bahan mentah dan komponen yang mereka sediakan sebahagian besarnya menentukan kualiti produk akhir. Sebaik sahaja bahan mentah mempunyai masalah, teknologi canggih, dan ketukangan yang luar biasa pun tidak cukup.

Semua pengilang kereta perlu sedar tentang ini dan memberi perhatian kepada kualiti produk yang dihasilkan. Selama bertahun-tahun, Geely telah melakukan kerja yang baik dari segi kualiti, dan Proton juga harus menggunakan ini sebagai penanda aras.

Memandangkan Geely memperoleh Proton, kemajuan Proton yang paling penting adalah untuk mengukuhkan hubungan antara pembekal dan pembekal dengan membantu pembekal meningkatkan kualiti, menjimatkan kos dan membangunkan produk baharu. Satu lagi langkah penting dalam mencapai matlamat ini adalah untuk memadankan setiap pembekal Malaysia dengan pembekal Cina menerusi usahasama dan perjanjian bantuan teknikal untuk mewujudkan sinergi. Setakat ini, enam pembekal dari Malaysia telah bekerjasama dengan lima pembekal China.

Geely-and-Proton-2

Geely dan Delloyd Group

Delloyd Group adalah OEM automotif terkemuka di Malaysia dan salah seorang peserta dalam program ini. Ditubuhkan pada tahun 1984, Delloyd telah menjalinkan hubungan baik dengan Proton sejak penubuhannya dan terus ke hari ini. Delloyd mengeluarkan komponen plastik, polimer dan elektronik untuk cermin pandang belakang, pemegang pintu, visors matahari, suis, lampu, dan tingkap elektrik untuk Proton.

Sebagai pembekal jenama kereta kebangsaan Malaysia, Delloyd sangat bangga dan menyokong sepenuhnya kerajaan untuk membangunkan industri automotif menjadi industri strategik dan menjadi pemangkin untuk mempromosikan perindustrian domestik.

Walaupun semasa penurunan jualan, Delloyd tidak mundur, tetapi untuk menyediakan bahan mentah untuk Proton sebagai keutamaan. Kepercayaan bersama dan hubungan yang solid ini akhirnya terbayar.

Apabila Geely mengumumkan penubuhan hubungan kerjasama dengan Proton, Delloyd juga boleh mendapat manfaat daripadanya. Melalui Program Pencocokan Pembekal, Delloyd telah mencapai persetujuan dengan pembekal Geely di China untuk bertukar pengetahuan dan kepakaran dan bekerjasama untuk meningkatkan kualiti produk dan mengembangkan manfaat kerjasama.

Oleh kerana rancangan ini, Delloyd kini boleh menggunakan teknologi yang tidak terdapat di Malaysia untuk meningkatkan produknya dengan cepat dan meningkatkan daya saingnya dalam industri, menjadi perintis di pasaran tempatan. Pada masa yang sama, melalui kerjasama mereka dengan rakan-rakan Cina mereka, mereka telah menguasai keperluan teknikal untuk bahagian pembuatan untuk pasaran kemudi kanan dan berpeluang memasuki lebih banyak pasaran kemudi. Ini adalah situasi menang-menang, dan Proton, Delloyd dan semua peserta projek dapat memanfaatkannya.

Selain menyertai inisiatif kolaboratif ini, Delloyd juga akan mendapat manfaat langsung daripada kawalan kualiti Geely yang ketat. Geely kerap menghantar pasukan SQE untuk memeriksa dan memantau kualiti produk pembekal. Standard yang mereka gunakan agak ketat dan setanding dengan Volvo. Kerana produk memenuhi standard dan keperluan yang ketat, Delloyd telah menjadi pembekal Geely-diluluskan, mengurangkan kos ujian. Bagi Delloyd, mendapat kedudukan seperti ini juga merupakan perkara yang sangat membanggakan.

Geely-and-Proton-3

Geely dan HICOM Teck See Manufacturing

Satu lagi pembekal Malaysia tempatan yang mendapat manfaat daripada kerjasama antara Geely dan Proton ialah HICOM Teck See Manufacturing, pengeluar utama acuan suntikan ketepatan bagi industri automotif di Malaysia, dengan bumper depan dan belakang, modul kokpit dan modul pintu.

Syarikat ini ditubuhkan pada tahun 1991. Seperti Delloyd, mereka mempunyai asas kerjasama yang sangat kukuh dengan Proton. Selepas bertahun-tahun pembangunan, HICOM Teck See kini telah mencapai pertumbuhan leapfrog dan memenuhi standard industri aeroangkasa ISO 14001 dan AS9100 Rev D. Mereka sedang dalam persiapan untuk menghasilkan modul bumper, spoiler, kokpit dan konsol tanah, sedia untuk pengeluaran besar-besaran SUV Proton X70 yang akan datang.

Sebelum ini, HICOM Teck See belajar bagaimana membangunkan modul redaman dengan bekerja dengan pembekal Cina dan menjadi syarikat pertama di Malaysia untuk melaksanakan teknologi ini. Proton juga menganggap gabungan jangka panjang pembekal tempatan dan luar negara, melalui penyetempatan komponen dan komponen, menjimatkan tambang dan cukai import di luar negara, mengurangkan kos pengeluaran pembuat kereta tempatan. Tidak dinafikan, program ini bukan sahaja baik untuk Proton tetapi juga memberi manfaat kepada sektor automotif Malaysia dari segi keupayaan teknikal dan pengurangan kos.

Di samping perubahan dalam produk, budaya kerja HICOM Teck See juga telah berubah, terutama dari segi kelajuan. Seperti yang diketahui oleh semua orang, budaya kerja negara Cina lebih laju, dan mereka dapat dengan cepat melaksanakan perubahan tanpa mengganggu proses kerja harian mereka.

HICOM Teck See menyedari bahawa hanya dengan mengguna pakai budaya kerja ini, baru kita boleh mengikuti cara rakan-rakan China kita berkerja untuk memastikan kecekapan kerja. Di samping itu, kakitangan HICOM Teck See sentiasa dilatih oleh rakan kongsi China untuk meningkatkan kolam bakat tempatan mereka dan secara perlahan membangunkan keupayaan mereka. Ia dapat dilihat dengan jelas bahawa kesan positif ini tidak hanya mempengaruhi individu, tetapi semua aspek bidang perniagaan.

HICOM Teck See sangat gembira kerana pasukan pembangunan pembekal Proton dan Ketua Pegawai Eksekutif boleh terus terlibat dalam projek itu dan mengambil langkah-langkah yang diperlukan untuk memastikan kualiti produk. Dari model Persona yang baharu dikeluarkan, Iriz dan Exora, kita dapat melihat perkembangan hebat pada produk ini.

Geely-and-Proton-4

Geely dan Proton

Sekarang, semua mata adalah pada Proton X70 yang akan datang, yang akan dihasilkan secara tempatan besar-besaran di kilang Tanjung Marin. X70 dipercayai SUV terbaik di Malaysia, dan HICOM Teck See berbangga menjadi salah satu pembekal X70. Proton telah meningkatkan produknya melalui kerjasama dan membuka banyak pasaran baru. Oleh itu, HICOM Teck See juga berharap untuk mengembangkan lebih banyak perniagaan dengan pembangunan Proton.

Geely-and-Proton-5

Previous post

Toyota Mirai Tawar Jarak Pemanduan 650 KM

Next post

Jualan BMW September 2019 Semakin Meningkat

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *