Bisnes

Belanjawan 2020 Untuk Sektor Pengangkutan Dan Auto

Rakyat Malaysia menanti berita mengenai harga kereta yang lebih rendah, pelupusan Raja Approved Permit (AP) dan insentif cukai import bagi kenderaan elektrik dan hibrid selaras dengan isu iklim global dan udara bersih.

BHPetrol Merdeka Contest Banner

Bajet 2020 nampaknya mesra rakyat dan ia bermula dengan caj tol. Kerajaan Malaysia akan bekerjasama dengan PLUS Malaysia Bhduntuk menawarkan diskaun 18% ke atas kadar tol, menjimatkan kira-kira RM1.13 bilion untuk pengguna dan RM43 bilion sehingga akhir konsesi pada tahun 2038.

Kerajaan Malaysia telah bersetuju untuk mengambil alih empat pengendali tol bandar Lembah Klang, iaitu Kesas, LDP, SPRINT dan Smart Tunnel. Tidak akan ada pelanjutan konsesi yang sedia ada.

Bayaran kesesakan akan diperkenalkan dan kadar tol dikurangkan pada waktu puncak.

Pengambilalihan lebuh raya tidak akan membebankan kerajaan kerana pembiayaan akan datang dari pengumpulan caj kesesakan.

Kerajaan akan menyeragamkan kadar tol di jambatan pertama dan kedua di Pulau Pinang kepada hanya RM7.00.

Sekiranya kerajaan negeri Sabah dan Sarawak ingin mengambil bahagian dalam subsidi minyak sasaran, kerajaan persekutuan akan menerima permintaan mereka. Buat masa sekarang, kedua-dua negeri akan terus menikmati kadar siling sebanyak RM2.08 untuk RON95 dan RM2.18 untuk diesel.

Kerajaan akan melaksanakan penggunaan biodiesel B20 untuk sektor pengangkutan, bermula dari akhir tahun 2020. Jumlah yang dijangkakan adalah 500,000 tan setahun yang akan dilaksanakan secara berperingkat.

Kerajaan akan memperuntukkan RM450 juta untuk pembelian 500 bas awam elektrik untuk digunakan di seluruh negara di bandar terpilih.

Kerajaan akan meneruskan projek Rapid Transit System (RTS) antara Johor Bahru dan Singapura.

Kerajaan akan mengurangkan kesesakan di Tambak Singapura dan Link Kedua dengan melabur RM85 juta mulai 2020 ke arah meningkatkan aliran kenderaan dan trafik melalui Kompleks Kastam, Imigresen dan Kuarantin.

Kerajaan akan membuka 50 kaunter tambahan untuk penunggang motosikal.

Butiran lanjut akan dikongsi pada hari esok apabila kami mendapat laporan penuh.

Budget 2020 1

Previous post

Volvo XC40 Elektrik Dapat Sistem Infotainmen Android Baharu

Next post

Program Cerah Ceria BHPetrol Didik Pelajar Kepentingan Berpakaian Cerah

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *