Hibrid, Elektrik, Hidrogen

SUV Elektrik Mazda CX-30 Akan Dipersembahkan Di Tokyo

Mazda tunduk kepada tekanan pelepasan Eropah dan terus bertukar elektrik.

BHPetrol Merdeka Contest Banner

Mazda elektrik pertama akan diumumkan di Tokyo Motor Show yang akan berlangsung dari 24 Oktober hingga 4 November. Model Mazda baharu ini akan dipasarkan dari 2020. Ia akan menggunakan enjin “e-TPV” dan juga akan dilengkapi dengan penyambung jarak.

mazda-cx-30-electric 4

Menurut khabar angin, motor elektrik ini akan mempunyai kuasa antara 140hp dan 143hp. Walaupun bateri 35.5 kWh, Mazda CX-30 akan mempunyai jarak 400 km. Hanya kerana kereta itu akan mempunyai enjin berputar 600cc kecil sebagai extender jarak. Versi elektrik 100% juga akan disediakan.

mazda-cx-30-electric 2

Enjin pembakaran, termasuk kuasa diesel, kekal menjadi keutamaan bagi Mazda. Walaupun usaha untuk mengurangkan pelepasan CO2, terutamanya dengan SkyActiv X yang baharu, jenama kejuruteraan automotif revolusioner ini perlu beralih, sekurang-kurangnya sebahagiannya, ke elektrik untuk pasaran Eropah. Ternyata ini adalah satu-satunya penyelesaian untuk memenuhi keperluan ketat Eropah untuk pelepasan karbon dioksida.

mazda-cx-30-electric 3

Enjin SKYACTIV-X GASOLINE

Enjin petrol Skyactiv-X generasi akan datang adalah powerplant revolusioner yang menggabungkan ciri free-revving enjin petrol dengan kecekapan bahan api, tork dan tindak balas awal cepat unit diesel.

Terima kasih kepada teknologi Spark Controlled Compression Ignition (SPCCI), Skyactiv-X ditetapkan untuk menjadi enjin petrol komersil pertama* di dunia untuk menggunakan compression ignition untuk merealisasikan tahap respon enjin yang tajam dan pecutan tork digabungkan dengan kecekapan dan pembakaran bahan api yang lebih tinggi dan pelepasan yang lebih bersih berbanding sebelum ini.

Pada masa yang sama mengejar enjin pembakaran dalaman yang ideal ini, Mazda juga membangunkan platform baru, Skyactiv-Vehicle Architecture generasi baru, dengan peningkatan fokus pada falsafah reka bentuk manusia yang berpusatkan manusia untuk memaksimumkan keupayaan tubuh manusia yang wujud.Bersama-sama, teknologi generasi mendatang ini secara sinergistik menyokong pengalaman memandu Jinba-Ittai Mazda yang terkenal di dunia.

mazda-cx-30-electric 5

POWERTRAIN CX-30

Line-up powertrain baharu Mazda CX-30 mempamerkan enjin diesel dan petrol Skyactiv Euro 6d-TEMP terbaru, termasuk teknologi Spark Plug Controlled Compression Illumination (SPCCI) revolusioner syarikat. SPCCI mengamalkan kaedah pembakaran yang unik untuk menggabungkan prestasi free-revving enjin petrol dengan respon unggul diesel.

Semua enjin petrol Skyactiv dilengkapi dengan sistem M-Hybrid baharu Mazda, yang mempunyai teknologi pacuan elektrik. Kompak dan cekap, sistem hibrid ringan ini mempunyai motor elektrik yang membantu enjin dan bateri lithium-ion 24V 600kJ yang dipasang di antara roda.

Sistem M-Hybrid bukan sahaja meningkatkan prestasi alam sekitar Mazda CX-30 tetapi juga memastikan pemanduan yang lebih baik. Apabila kereta mula memecut atau berhenti, peralihan berasa lancar dan semulajadi. Dengan menggantikan tork enjin kepada tork motor, sistem hibrid boleh mencapai pecutan yang sama seperti enjin petrol sahaja, sambil menggunakan kurang bahan api. Pemandu menikmati semua manfaat teknologi hibrid ringan tanpa sebarang pengorbanan dalam keseronokan memandu.

mazda-cx-30-electric 6

Previous post

Sistem 4WD Mitsubishi Menyampaikan Prestasi Semua Terrain

Next post

Isuzu D-Max Baharu Pikap EEV Pertama Di Malaysia

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *