Hibrid, Elektrik, Hidrogen

CT200 Hibrid Dari Lexus Patut Diberi Pertimbangan

Berapa Harga Lexus CT 200h Terpakai Hari Ini?

BHPetrol Merdeka Contest Banner

Hibrid Lexus CT200 adalah hatchback 5 pintu yang diminati ramai di pasaran kita kerana penampilannya yang pintar dan lebih penting lagi, penjimatan bahan api pada tahun 2011. Ia berkongsi hidung yang sama dengan generasi pertama Lexus IS250 dan kebanyakan ciri dalaman menjadikannya satu kabin yang berkualiti.

Belakang yang serba berpetak menjadikannya sebuah hatchback. Ia dilengkapi dengan aloi 17 inci, tayar berprofil rendah, lampu xenon, lampu LED dan sill tepi bawah kontur yang memberikan kit tubuh kekal.

lexus_ct200h 2

Berkedudukan agak rendah dan mempunyai perwatakan yang sangat sporty dari semua sudut. Lihatlah di bawah tempurungnya dan anda akan mendapati kejuruteraan ketepatan yang terdapat di dalam adiknya, Toyota Prius. Seperti Prius, kereta ini pada mulanya hanya menggunakan kuasa bateri dan terdapat keheningan yang menakutkan untuk mereka yang belum pernah menunggang hibrid. Mula bergerak perlahan-lahan dan hibrid CT200 akan berjalan dengan mod bateri dan apabila bateri habis, enjin biasa akan mula mengekalkan momentumnya.

Bila memandu kereta ini, seperti mana-mana kereta biasa, yakni sebagaimana ianya patut dipandu, enjin akan dihidupkan dan dimatikan berselang-seli dengan bateri untuk mendapatkan perbatuan yang terbaik untuk anda. Bila pecutan keras, kedua-dua enjin petrol dan pek bateri akan bekerjasama untuk menyediakan prestasi enjin 2.4 liter (serupa dengan Camry 2.4 tetapi dalam tempurung yang lebih ringan).

lexus_ct200h 3

Bergerak dalam trafik yang berat di bandar dan bateri akan berfungsi kebanyakan masa dan bahan api akan digunakan sedikit sahaja hanya untuk mengecas bateri apabila diperlukan. Di sinilah penjimatan sebenar hibrid CT200 menunjukkan bahawa trafik bandar Lembah Klang kebanyakannya dilakukan dalam mod menjalar di bawah kuasa bateri.

Jadi, berapa jimatkah kereta ini? Well, panduan harian dalam trafik Lembah Klang ke tempat kerja dan membeli-belah hujung minggu dengan keluarga, anda mungkin boleh menjimat 15-20% bahan-api (ini jika bateri anda berada dalam keadaan baik). Pandu laju dan selalu dalam mod ‘Sport’ dan jangan harap penjimatan. Penjimatan ini dicerminkan dalam kecekapan bahan api  3.8 liter setiap 100km / j apabila dipandu dengan tekun dan dengan bateri masih cekap.

lexus_ct200h 4

Hari ini, kira-kira 8 tahun kemudian, rakyat Malaysia kelas pertengahan boleh menikmati permotoran hatchback mewah sambil menjadi pecinta alam kerana nilai yang digunakan hatchback premium ini telah jatuh dengan banyak diantara RM52,000 (untuk model 2011) dan RM66,000 (untuk Model mewah 2014). Harga jualannya yang baru pada Mac 2011 adalah dengan insentif cukai RM199,000 yang merupakan harga terbaik untuk hatchback mewah yang diimport pada masa itu.

Bimbang tentang kos penggantian bateri hibrid? Ya, kami mempunyai harga bateri hibrid pengganti untuk jualan Lexus di Malaysia. Ia tidak begitu mahal seperti yang anda fikir dan ia datang dengan jaminan 8 tahun yang memberikan pemilik ketenangan jiwa. Berikut adalah harga yang telah disahkan oleh UMW Toyota Malaysia dan warisnya Lexus Malaysia. Harga penggantian bateri Lexus CT 200h adalah hanya RM6,680.00 (sejak berkongsi teknologi dengan Toyota Prius).

lexus_ct200h 5

 

Previous post

Konsep BMW 4 Bayangan Muka Baharu 4-Series

Next post

Lexus ES 250 Generasi Ketujuh Dilancarkan - Dari RM299,888

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *