Bisnes

Usaha Sama Kereta Elektrik Great Wall & BMW Menghadapi Ketidakpastian

China bergerak dengan cepat ke arah permotoran bebas-emisi dan mereka mahu semua jenama yang mahu menubuhkan kilang-kilang di China untuk mengikuti garis panduan pembuatan baru yang ketat.

BHPetrol Merdeka Contest Banner

Dari Reuters:

Great Wall Motor China baru-baru ini mengeluarkan kenyataan bahawa usaha sama dengan BMW menghadapi ketidakpastian peraturan ketika kedua-dua syarikat berjanji untuk meneruskan rancangan untuk membangunkan sebuah kereta elektrik murah.

Persoalan pengawalseliaan adalah sama ada usaha sama itu akan dapat memperoleh kelulusan yang diperlukan untuk membina kilang bersama, kata Great Wall dalam pemfailan pasaran saham yang dibuat sebagai tindak balas kepada laporan media bahawa persekutuan itu bermasalah.

Akhbar Jerman, Sueddeutsche Zeitung melaporkan pada 4 Ogos bahawa perkongsian itu mungkin gagal, dengan menyebut sumber yang biasa dengan perkara itu.

Sejak Februari 2018 BMW dan Great Wall telah berusaha untuk merancang untuk membina kenderaan elektrik murah di platform bersama yang akan digunakan oleh BMW untuk jenama Mini dan Great Wall akan digunakan untuk jenamanya sendiri.

BMW dan Great Wall belum lagi mendapat kebenaran untuk membina kilang baru di Changsu, China dan pihak berkuasa Perancang Negeri China pada tahun lalu mengetatkan peraturan mengenai menambah kapasiti pengeluaran kecuali kadar penggunaan kilang bertambah baik.

Kesan dari perang perdagangan A.S.-China, jualan kenderaan China telah jatuh 14 bulan berturut-turut. Pegawai industri dan penganalisis kini menjangkakan permintaan kereta akan menurun sebanyak 5% tahun ini, penurunan pertama sejak tahun 1990-an.

Great Wall & BMW Electric 2

Great Wall berkata dalam kenyataannya: “Pada masa ini, projek itu sedang berjalan seperti yang dirancang, dan kedua-dua pihak berkomunikasi dengan butir-butir kerjasama itu dan mempersiapkan projek untuk mendapatkan kelulusan dari pihak berkuasa yang berkenaan.”

BMW juga berkata usaha sama itu berjalan lancar dalam semua aliran kerja dan kemajuan yang ketara telah dibuat di semua bidang perniagaan.

Pembuat kereta dan pembekal berebut untuk memenuhi kuota Cina un tuk kereta yang kurang mencemarkan. Peraturan itu mahukan kenderaan elektrik dan hibrid yang boleh dicas semula untuk menyumbang satu perlima daripada jumlah jualan menjelang 2025.

Great Wall adalah pembuat kenderaan utiliti sukan dan trak pikap utama China. Ia juga membina Ora, jenama kenderaan elektrik bateri yang berpatutan di Baoding, bandar asasnya.

Usaha sama itu bertujuan untuk membina kilang di bandar Zhangjiagang dengan kapasiti untuk membuat 160,000 kenderaan petrol untuk eksport dan 160,000 kenderaan tenaga baru seperti yang dicatatkan di laman web bandaraya itu.

Ia juga akan mempunyai pusat penyelidikan dan kemudahan pembuatan bahagian kereta. Dokumen kerajaan tempatan yang berasingan menunjukkan jumlah pelaburan projek diramalkan sebanyak 20.2 bilion yuan (USD2.87 bilion).

Great Wall & BMW Electric 3

Previous post

Kia Mungkin Hasilkan Picanto Elektrik

Next post

10 Sebab Kenapa Patut Beli Toyota Supra GTS Baharu

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *