Sukan

International Rally Maserati Ke-40 Tamat Di Scotland

Peminat Maserati dari seluruh dunia turun di Dataran Tinggi Scotland hujung minggu ini (20-23 September) untuk edisi ke-40 Rali Antarabangsa Maserati.

BHPetrol Merdeka Contest Banner

Dihoskan di negara lain setiap tahun, Maserati International Rally (MIR) adalah peluang eksklusif untuk peminat dan pengumpul House of Trident untuk bertemu, bersaing dan mempamerkan kereta Maserati istimewa mereka.

Selepas diadakan di Jerman tahun lalu, Maserati Club UK menganjurkan acara tahun ini, berpengkalan di Gleneagles Hotel yang ikonik di Auchterarder dengan padang golf yang terkenal di dunia, spa mewah dan restoran dua bintang Michelin yang satu-satunya di Scotland .

Sebanyak 120 model Maserati yang menakjubkan mengambil bahagian, dari 14 negara yang berbeza, termasuk 55 kereta dari UK dan lima dari sejauh Australia.

Elemen memandu rali bermula pada hari Sabtu dan menerusi laluan pendakian bukit di jalan Rest and be Thankful yang membahagikan Glen Kinglas dari Glen Croe dan, pada titik tertinggi 245m di atas paras laut, menawarkan beberapa pemandangan yang paling indah di Scotland.

40th Maserati Int Rali 1 40th Maserati Int Rali 2 40th Maserati Int Rali 3

Pendakian bukit, yang dianjurkan bersempena dengan Kelab Motor Caledonian, berlangsung di atas jalan yang dibina oleh Jeneral Wade pada tahun 1750-an untuk membolehkan akses senang bagi Inggeris ke beberapa bahagian di Scottish Highlands.

Antara kereta yang mengambil bahagian dalam MIR tahun ini adalah pelbagai klasik termasuk kenderaan tertua yang mengambil bahagian,  Maserati 3500GT 1957, Vignale Spider serta Sebring yang menakjubkan.

Di samping jentera klasik yang indah ini adalah kenderaan yang lebih baru, termasuk beberapa Maserati GranTurismo dan Levante SUV terbaru. Secara keseluruhannya, pengumpulan kenderaan peserta menggambarkan kekuatan DNA Maserati, yang dapat dilihat dengan jelas di dalam kereta moden dan klasik.

40th Maserati Int Rali 4 40th Maserati Int Rali 5 40th Maserati Int Rali 6

Trophy Peter Martin dinobatkan dan dianugerahkan kepada pemenang perhimpunan di penyampaian hadiah yang menutup acara itu, telah dimenangi oleh Armin dan Beatriz Streuli dan Maserati Coupé mereka manakala pemenang Concours d’Elegance dinamakan sebagai Onno Hesselink’s Mistral Coupé.

Walaupun kereta merupakan tumpuan utama Rali, terdapat lebih dari cukup masa untuk para peserta mengalami beberapa acara budaya dan pemandangan yang unik di wilayah yang unik itu dengan lawatan ke Inveraray, Blair dan Stirling Castles,  distillery wiski malt dan bahkan peluang untuk mengambil bahagian dalam Céilidh Scotland di mana kod pakaiannya sudah pasti tartan.

MIR tahun depan akan dihoskan oleh Kelab Maserati di Sweden.

40th Maserati Int Rali 7 40th Maserati Int Rali 8 40th Maserati Int Rali 9

Previous post

Volvo Bakal Perkenal XC40 Versi Elektrik

Next post

JV Kereta Elektrik BMW Dan Great Wall Dipersoalkan

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *