Bisnes

Pengeluaran Hibrid Honda Accord Di Thailand, Bukan Malaysia!

Satu lagi berita kerugian ekonomi yang lain bagi sektor automotif Malaysia. Disamping kita melihat ke arah pengeluaran ‘kereta terbang’ dan sebuah kereta kebangsaan baru, Lembaga Pelaburan Thailand berusaha keras untuk menarik pengeluar kereta untuk melabur dan membina kenderaan generasi baru mereka di Thailand untuk dieksport ke rantau ASEAN dan seterusnya.

BHPetrol Merdeka Contest Banner

Honda Motor Japan baru-baru ini mengumumkan bahawa mereka akan mengalihkan pengeluaran sedan hibrid Honda Accord ke Thailand, di mana ia mahu mengambil kesempatan daripada insentif cukai untuk mengeluarkan kereta hijau. Kerajaan Thai menggalakkan pengeluaran kereta hibrid dan plug-in termasuk kenderaan elektrik dengan memberikan pengecualian cukai korporat yang menggalakkan, memotong duti eksais dan menurunkan levi ke atas peralatan pembuatan yang diimport dan ini mendorong lebih banyak pengeluar kereta untuk bergerak dan menubuhkan hub ASEAN mereka di Thailand.

Honda-Accord-Hybrid-2

Manfaat Ekonomi

Langkah seperti ini juga membawa pengeluar komponen, pengeluar tayar, kaca, logam, dan aluminium ke negara itu untuk menyediakan bekalan yang mencukupi kepada pengeluar kereta. Pekerjaan, ekonomi dan perdagangan yang Thailand akan terus nikmati.

Langkah itu akan bermula dengan model Honda Accord 2019 yang dijadual dikeluarkan di Jepun pada awal tahun 2020. Honda juga mempertimbangkan untuk mengeksport dari Thailand ke negara lain, termasuk Malaysia, New Zealand dan juga Australia.

Honda-Accord-Hybrid-3

Jumlah Pelaburan

Honda Jepun merancang untuk membelanjakan 5.82 bilion baht (USD189 juta) untuk pelan itu, yang akan mengembangkan pengeluaran kereta dengan motor elektrik.

Kilang Honda di Sayama, utara Tokyo, sudah mengeluarkan Accord selama ini tetapi akan menamatkan pengeluaran automatiknya pada akhir bulan Mac 2022.

Honda-Accord-Hybrid-4

Honda memutuskan ia akan lebih cekap untuk mengimport Accord dari Thailand, di mana kilangnya sudah membuat kereta pacuan kanan untuk pasaran ASEAN dan sedikit di luar.

Keputusan Honda untuk peralihan pengeluaran ini datang apabila pengeluar kereta dunia berkembang lebih selektif mengenai pelaburan, bertujuan meningkatkan kecekapan. Ekonomi-ekonomi yang berkembang di Asia, yang semakin pesat berkembang secara teknologi, telah menjadi pilihan menarik untuk membuat tidak hanya kereta kompak tetapi juga kenderaan hijau seperti hibrid.

Honda-Accord-Hybrid-5

Kuasa Hibrid

Enjin inline-4 Honda Accord Hibrid menghasilkan sehingga 143 hp dan 129 lb-ft tork. Motor elektrik AC Synchronous Permanent Magnet menghasilkan 181 hp dan torsi 232 lb-ft. Secara keseluruhannya, tenaga kuda sistem hibrid dinilai pada 212.

Hibrid Accord juga menggunakan sistem pendorong yang beralih dengan pantas dan lancar antara kuasa elektrik, hibrid, dan enjin. Sistem ini juga boleh berfungsi sebagai EV, atau kenderaan elektrik semata-mata, untuk prestasi ekonomi bahan api yang lebih baik.

Honda-Accord-Hybrid-6

 

Previous post

Gambar Penuh Model Land Rover Defender 2020 Bocor

Next post

Honda Civic Facelift Kini Boleh Ditempah

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *