Hibrid, Elektrik, Hidrogen

Geely Xing Yue PHEV Akan Ada 80km Jarak Elektrik

Geely bernyanyi lagu bangga mereka kerana tidak lama lagi mereka akan melancarkan Xing Yue. Ini akan menjadi SUV Coupe pertama di dunia dengan pilihan PHEV yang menawarkan rangkaian elektrik tulen sehingga 80km.

BHPetrol Merdeka Contest Banner

Model SUV utama ini ditawarkan dalam tiga pilihan kuasa; pembakaran dalaman tradisional, hibrid ringan dan plug-in hibrid, bersama-sama dengan dua atau empat pilihan pacuan empat roda.

Geely-Ying-Yue_Proton-X80-1 Geely-Ying-Yue_Proton-X80-2 Geely-Ying-Yue_Proton-X80-3

Kemungkinan 6.8s ke 100km/j

Geely Auto telah menggunakan senibina CMA bertaraf dunia yang dibangunkan di China Euro Vehicle Technology Centre (CEVT) di Gothenburg, meletakkan asas bagi sistem pembangunan produk Global Industry 4.0 Geely. Dengan menggunakan CMA, Geely Auto bersedia untuk melancarkan produk global baru yang memenuhi standard kenderaan mewah dengan yang pertamanya adalah Xing Yue.

Geely-Ying-Yue_Proton-X80-4

Berkuasa dan Cekap 

Xing Yue dapat menggunakan pelbagai sistem powertrain yang berkuasa tinggi dan cekap. Antaranya ialah enjin empat silinder 2.0TD berkapasiti tinggi Geely yang berasaskan teknologi Volvo Car.

2.0TD ini memenuhi piawaian pelepasan yang paling ketat di dunia, termasuk China 6b dan Euro 6d, sambil menawarkan kuasa maksimum 175KW dan tork puncak 350 Nm dipadankan dengan transmisi automatik Aisin 8 kelajuan.

Kombinasi powertrain ini membolehkan Xing Yue memecut 0 sehingga 100km / h dalam 6.8s, menjadikannya salah satu SUV Coupe yang paling berkuasa di pasaran. Di samping itu, Xing Yue juga dilengkapi dengan pilihan kuasa tenaga baru, termasuk sistem hibrid ringan atau sistem hibrid plug-in yang menggunakan 1.5TD dengan transmisi dual-clutch basah.

Kombinasi powertrain 1.5TD enjin dan 7DCT  dikembangkan bersama oleh Geely Auto dan Volvo Cars. 1.5TD mempunyai kuasa maksimum 130KW dan tork maksimum 255 Nm. 7DCT mempunyai kecekapan transmisi terkemuka industri sebanyak 97% dan boleh beralih gear hanya pada 0.2s.

Geely-Ying-Yue_Proton-X80-5 Geely-Ying-Yue_Proton-X80-6 Geely-Ying-Yue_Proton-X80-7

Untuk Pemandu

SUV Coupe pertama di dunia dengan pilihan PHEV, Xing Yue dilengkapi dengan dua pilihan bateri litium, versi 11.3kwh berkapasiti tinggi dan versi 15.2kwh kapasiti ultra tinggi. Versi kapasiti tinggi menawarkan jarak elektrik tulen 56km, gabungan penggunaan bahan api sebanyak 1.6L setiap 100km, dan masa pengisian cepat selama 90 minit.

Geely-Ying-Yue_Proton-X80-8

Versi kapasiti ultra tinggi menawarkan tambahan jarak elektrik 80km, gabungan penggunaan bahan api sebanyak 1.2L setiap 100km, dan masa pengisian cepat 105 minit. Sistem hibrid plug-in meningkatkan daya maksimum Xing Yue hingga 190kW dan tork maksimum 415Nm.

Model MHEV Xing Yue dipadankan dengan sistem hibrid ringan 48V BSG yang dibina secara bebas Geely. Dengan bantuan motor 48V, enjin 1.5TD bermula lebih cepat, menjadi lebih cekap, dan meningkatkan daya maksimum kenderaan kepada 140kW. Xing Yue MHEV mempunyai penggunaan bahan api gabungan ultra-rendah sebanyak 5.6L setiap 100km.

Geely-Ying-Yue_Proton-X80-9 Geely-Ying-Yue_Proton-X80-10 Geely-Ying-Yue_Proton-X80-11

Lencana Proton

Persoalan bagi ramai di Malaysia sekarang sudah tentu, ‘Adakah SUV Coupe ini akan dijual di Malaysia sebagai sebuah model Proton untuk membolehkan pemilikan mudah dari segi harga?’  Kami rasa ya dan ia akan meneruskan penamaan Geely. Mungkin X60 untuk mengelirukan pembeli antara BMW X6 dan ‘Proton X60’ ini kerana siluet X60 ini sangat dekat dengan BMW X6 dan Mercedes-Benz GLE Coupe.

Geely-Ying-Yue_Proton-X80-12 Geely-Ying-Yue_Proton-X80-13 Geely-Ying-Yue_Proton-X80-14

 

Previous post

Wearnes Mula Jual Koenigsegg, Naza Bagaimana?

Next post

Abarth 595 Pista Mampu Capai 218 Km/j!

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *