Berita Auto

Geely Coolray Sport Dilancarkan Di Filipina

Ini adalah crossover kompak yang kini disebut-sebut oleh rakyat Malaysia. Inilah Geely Bin Yue yang dinamakan ‘Coolray Sport’ untuk pasaran Filipina dan ia akan menjadi Proton X50 di Malaysia.

BHPetrol Merdeka Contest Banner

Coolray ini membuat debut globalnya pada lewat 2018. Ini adalah sebahagian daripada barisan global baharu Geely yang diserlahkan dengan gril “memperluaskan kosmos”, ciri yang ada dalam setiap kenderaan Geely moden sejak 2012. Baru-baru ini dilancarkan di Filipina pada anggaran RM97, 000 hingga RM104,000, crossover ini adalah saingan langsung kepada Mazda CX-3 dan Honda HR-V.

Geely-Coolray_3

Geely-Coolray_4

Ukuran

Coolray ini berukur 4,330 mm panjang, 1,800mm lebar , 1,609 mm tinggi, dengan jarakroda 2,600 mm dan dibina di atas platform BMA Geely yang, menurut jurutera Geely, mengoptimumkan ruang dalaman. Bukti sedemikian adalah kadar gunapakai jarakroda sebanyak 68.7% untuk kabinnya.

Geely-Coolray_2 Geely-Coolray_5 Geely-Coolray_7

Reka Bentuk

Reka bentuk luar Coolray telah dilakar oleh pereka British Jamie Barrett, yang juga mengetuai pasukan reka bentuk untuk keseluruhan kenderaan, mungkin untuk konsisten. Pereka Cina Cong Mei Song dan GuMian, masing-masing bertanggungjawab untuk kain dalaman dan warna. Cong dikatakan mendapat inspirasi dari ‘Star Wars’ dan jet pejuang untuk kokpit Coolray.

Cahaya

Pencahayaan akan disediakan oleh lampu LED projektor penuh yang beraksen oleh lampu LED siang hari yang sebenarnya dimasukkan ke dalam reka bentuk fascia yang memperluas gril kosmos sebagai bintang yang mempesonakan.

Ruang kabin sangat futuristik dan menyeronokan dengan bahan sentuhan premium dan warna dengan beberapa elemen seperti gril pembesar suara dan ruang udara tengah yang memberi penghormatan kepada reka bentuk kekisi klasik Cina.

Geely-Coolray_8 Geely-Coolray_9 Geely-Coolray_10

Hiburan

Unit hiburannya adalah LCD 7-inci digital sepenuhnya yang memberikan paparan yang berbeza bergantung kepada mod memandu (eco, normal, atau sukan). Skrin sentuhan HD 10.25 inci yang dipasang di tengah-tengah memberi lebih akses kepada infotainment dan sambungan. Kawalan ditempatkan secara ergonomik dengan semua yang berada dalam jangkauan. Shifter elektronik membolehkan tumpuan pusat dua peringkat untuk lubang cawan tambahan untuk peranti mudah alih yang sepatutnya menghalang anda daripada memandu terganggu. Versi PH-bound juga akan dilengkapi dengan panorama sunroof.

Bantuan

Coolray ini dijual dengan Intelligent Cruise Control, Automated Park Assist, kamera pandangan 360 darjah. Peralatan keselamatan termasuk kawalan kestabilan elektronik, brek kecemasan autonomi dengan pengiktirafan pejalan kaki, pengesan titik buta, suhu tayar, dan pemantauan tekanan, dan banyak lagi.

Geely-Coolray_11

Kuasa

Di bawah hud ada enjin 4-silinder turbo 1.5 liter yang dengan nilai 174 PS dan 255 Nm yang dikembangkan bersama dengan Volvo. Enjin itu dipadankan dengan transmisi automatik dual-clutch 7 kelajuan yang dibina  Geely.

Transmisi

Tunggangan Geely Coolray adalah dengan strut MacPherson di depan dan suspensi belakang dengan torsion beam, digabungkan dengan sistem stereng kuasa elektronik.

Geely-Coolray_12 Geely-Coolray_13 Geely-Coolray_14

 

 

Previous post

Lamborghini Urus Anda Sebenarnya Memang Boleh Off-Road Dan Dengan Mudah

Next post

Hyundai Palisade Dapat Anugerah Wards 10 Best User Experiences™

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *