Berita Auto

Vios Atau Yaris? Toyota Bajet Yang Mana Harus Anda Beli

UMW Toyota telah mencergaskan semula model kemasukan tahun 2019nya dengan Vios dan Yaris yang baharu. Kedua-dua model agak berkait rapat, berkongsi banyak aspek mekanikal penting. Anda boleh menyemak pandu uji Vios dan Yaris kami juga.

BHPetrol Merdeka Contest Banner

Mereka juga berharga tidak jauh dari satu sama lain, jadi jika anda di dalam pasaran untuk sebuah Toyota bawah RM100,000, anda mungkin berasa sukar untuk memutuskan yang mana satu antara kedua-duanya. Jangan risau, kami akan bandingkan dan bezakan kedua-duanya di sini untuk membantu anda membuat keputusan. Terlebih dahulu, mari lihat apa yang akan anda perolehi tanpa mengira model mana yang anda beli.

Vios-Yaris-2

Lancar

Kedua-duanya datang dengan powertrains Toyota yang baru. Enjin 1.5-liter 2NR-FE dengan Dual VVT-i pertama kali debut dengan Continuously Variable Transmission baharu ini pada akhir 2016. Setup baharu inilah di mana kereta ini bersinar paling kuat. Anda akan dapat cruise pada kelajuan 90-110km / h di bawah 2,000rpm jika anda kaki ringan dalam mod ECO.

Vios-Yaris-3

2NR-FE

Ini benar walaupun pada permukaan tinggi. Inilah sebabnya mengapa banyak syarikat Jepun telah memilih untuk memperkenalkan CVT berbanding kotak gear jenis lain. Mereka dapat mengambil kesempatan torsi enjin pada revs yang jauh lebih rendah dan pada kelajuan yang lebih tinggi.

Vios-Yaris-4

Dalam mod Sukan, mudah untuk merasai peralihannya, jadi mereka yang mencari rasa yang sebegitu rupa, and tidak akan kecewa. Tetapi nasihat kami adalah untuk biarkan kedua-dua kereta dalam mod pemanduan default mereka untuk keseronokan maksimum dan penjimatan bahan api.

Vios-Yaris-5

Keselesaan dan NVH

Kebisingan, Getaran dan Kekasaran adalah satu lagi bab di mana Toyota berjaya menarik perhatian.

Vios-Yaris-6

Mampatan dan penebat pada kedua-dua kenderaan memberikan tahap kesegaran dan keselesaan C-segmen yang tipikal dalam pakej yang lebih kecil dan berpatutan.Vios-Yaris-7

Peningkatan Kualiti Yang Dirasai

Vios sentiasa memberikan kualiti dalam erti kata tradisional. Ia sentiasa jenis kereta yang tahan bertahun-tahun. Tetapi dengan Vios baharu dan adiknya Yaris, kualiti ANGGAPAN juga dipandang. Toyota telah berusaha untuk menambah paparan digital, memasukkan kulit sentuhan lembut, dan permukaan bertekstur dalam kenderaan yang paling berharga patut yang mereka jual.

Vios-Yaris-8Vios-Yaris-8bVios-Yaris-8c

Peralatan Tahap Tinggi

Sebagai produk Toyota, anda boleh pasti bahawa jurutera mereka telah berusaha dengan sepenuhnya untuk menyampaikan produk yang terbaik dalam segmen berkaitan dengan kecekapan, kuasa, NVH dan nilai.

Vios-Yaris-9Vios-Yaris-9bVios-Yaris-9c

Di luar tanda aras tersebut, tahap peralatan kini sangat tinggi. Walaupun model ‘J’ asas mendapat Kawalan Kestabilan, 7 beg udara, lampu auto, kawalan iklim automatik, rim aloi 15 ” serta kemasukan tanpa kunci dan push-to-start.

Vios-Yaris-10

rim aloi dwi-tona 16 ” untuk kereta spec ‘G’

Ini adalah banyak peralatan untuk kereta sekitar RM70K +. Jika anda bersedia untuk meregangkan belanjawan anda, anda akan mendapat banyak nilai tambahan dengan setiap gred tambahan. Peralatan seperti monitor panorama, pemantau titik-buta, brek cakera belakang dan cermin depan akustik mengubah pengalaman memandu dengan dramatik dan tidak banyak wang.

Vios-Yaris-11a
Vios-Yaris-11bVios-Yaris-11c

Vios atau Yaris?

Ya, kedua-dua kereta ini banyak penyamaannya. Tetapi inilah pendapat kami tentang jenis pembeli mana untuk kereta mana.

Vios-Yaris-12

Yaris mempunyai imej yang dihormati dan masih cukup serba boleh bagi kebanyakan kita

Sekiranya anda seorang pembeli kereta yang praktikal yang ingin mengembangkan keluarga anda pada tahun-tahun akan datang, berulang-alik ke KLIA (pemandu GrabCar Plus, ambil perhatian), dan ingin mendapatkan yang terbaik untuk kereta, Vios adalah kereta untuk anda.

Vios-Yaris-13aVios-Yaris-13bVios-Yaris-13c

Boot lebih besar menjadikannya lebih mudah digunakan, manakala nama ‘Vios’ menjadikannya kereta yang lebih mudah untuk dijual bila tiba masanya.

Vios-Yaris-14

Kebanyakan rakyat Malaysia sememangnya tidak mampu kehilangan ruang boot itu

  1. Walaupun Yaris adalah murah sedikit daripada Vios (spec untuk spec, ada perbezaan RM4,000), anda secara kekal melepaskan 300L ruang boot. Itu menunjukkan bahawa anda adalah seseorang yang mampu membuat pilihan itu.
  2. Walaupun Yaris datang dengan kerusi kain bukan kulit, kain yang digunakan di sini sangat berkualiti. Adakah lebih baik untuk mempunyai dalaman kain yang sangat baik atau dalaman kulit yang serdehana? Tidak ada jawapan yang salah, tetapi ia sepatutnya menjadi faktor dalam keputusan anda.
  3. Toyota melangkah lebih jauh den gan memasang headliner hitam, penutup tiang hitam dan pemegang plastik dan penutup hitam pada bahagian atas dalaman Yaris. Mereka boleh dengan senang hati memberikan Yaris perkakasan beige yang sama di sini, tetapi mereka membelanjakan wang lebih untuk menghasilkan peralatan berasingan untuk ini. Ramai orang mengatakan bahawa dalaman yang lebih gelap memberikan persepsi ruang dalaman yang lebih kecil, namun Toyota memahami bahawa mereka juga memberi persepsi tentang kualiti dan kesungguhan yang lebih tinggi. Inilah sebabnya mengapa begitu banyak kereta mewah dan prestasi gelap habis-habis – anda mahukan kabin hilang dari pinggir mata anda ketika anda memberi tumpuan untuk menikmati pemanduan.

Vios-Yaris-15Vios-Yaris-15b

Vios-Yaris-16

Fabric Interior dengan perkakasan hitam dan headliner up top Yaris

Kesimpulan

Pendek kata, Vios sudah pasti pembelian nilai yang lebih baik diantara mereka. Tetapi ada pasaran yang jelas untuk sebuah kereta yang menyampaikan imej yang dihormati dan profesional tanpa terlalu mahal dan di sinilah slot Yaris. Saya tahu jika saya pekerja korporat berumur 30-an ianya akan berada di dalam senarai pendek saya.

Previous post

Tambah Nilai Kad Touch 'n Go Anda Sebelum Pulang Beraya

Next post

Kereta Nasional Ketiga Sah Akan Menjadi Kenyataan

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *