Berita Auto

5 Sebab Mengapa Rakyat Malaysia Memilih SUV Lebih Dari Sedan

Beberapa tahun kebelakangan ini kita telah melihat perubahan yang ketara dalam tingkah laku pembelian kereta Malaysia. Pembeli sedan biasa perlahan-lahan bergerak ke segmen pasaran baru. Tidak semuanya. Tetapi cukup untuk membuat jenama kereta risau sedikit sebanyak.

BHPetrol Merdeka Contest Banner

Apa Itu SEDAN?

Sedan adalah sejenis kereta penumpang yang biasanya mempunyai konfigurasi tiga kotak dengan tiang yang hanya dikenal pasti sebagai A, B, dan C”. Sedan juga terdiri daripada tiga petak utama, termasuk enjin, kargo, dan penumpang.

Petak penumpang biasanya mempunyai dua baris tempat duduk. Pemandu dan penumpang ditempatkan di hadapan manakala tiga penumpang boleh ditempatkan di baris kedua.

SUV-or-Sedan-2

Apa Itu SUV?

SUV adalah pendek untuk sports utility vehicles / kenderaan utiliti sukan. Kenderaan jenis ini memasuki pasaran pada tahun tujuh puluhan dan lapan puluhan dan merupakan ciptaan pasaran kereta Amerika. Tidak seperti sedan, SUV direka dengan keutamaan ketinggian.

Idea ini adalah untuk memberi pemandunya pandangan jalan di hadapan yang lebih lengkap. Pada masa yang sama, ketinggian SUV juga membolehkannya untuk naik pelbagai bebendul jalan tinggi dan lubang dalam dengan mudah dan tanpa mengikis bahagian bawah kereta.

Jadi, inilah 5 sebab yang paling biasa mengapa rakyat Malaysia memilih SUV lebih dari SEDAN.

  1. SUV mempunyai ruang dalaman yang lebih luas …… tetapi begitu juga station wagon dan rakyat Malaysia tidak pun membeli station wagon.
  2. Anda mendapat tunggangan yang lebih tinggi …. penting untuk banjir kilat yang selalu berlaku, terutamanya di Lembah Klang.
  3. Lebih mudah untuk membawa haiwan peliharaan / haiwan ……station wagon sebenarnya lebih baik kerana mereka mempunyai ketinggian pintu belakang yang lebih rendah.
  4. SUV mempunyai pilihan kerusi barisan ke-3 yang beberapa kehendaki.
  5. SUV kadang-kadang berharga lebih rendah daripada sedan … .. ini sukar untuk dijelaskan apabila ia adalah jenama yang sama dan kedua-duanya adalah sepadan dengan saiz enjin dan ciri-ciri.

SUV-or-Sedan-3

 

 

 

Previous post

Ranking Kepuasan Pelanggan Mitsubishi Motors Tertinggi

Next post

Hyundai i30 N Project C Bakal Gegar Segmen Hot Hatch

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *