Keselamatan

Rezvani Tank – Epitome Sebuah Kereta Kebal

BHPetrol Merdeka Contest Banner

Ini bukan sebuah Tank dalam erti katanya yang sebenar. Nama saja Tank. Tidak ada meriam. Tetapi dalam erti kata nama melayu – Kereta Kebal? – Oh yeah!

Rezvani-Tank_2 Rezvani-Tank_3 Rezvani-Tank_4

Pandang pertama, anda mungkin ingat ianya adalah sebuah kereta konsep, tetapi tidak. Ini adalah versi terkini Rezvani TANK yang dipasarkan sebagai SUV standard dengan peningkatan keupayaan off-road, yang juga boleh dilengkap dengan badan perisai dan sistem kamera infrared yang dapat memberikan penglihatan yang lebih baik pada waktu malam.

Juga dikenali sebagai ‘Xtreme Utility Vehicle’ (XUV) dan direka bentuk dalam gaya mesin tempur berperisai yang digunakan oleh tentera, ini adalah kenderaan awam yang siap untuk garaj anda.

Rezvani-Tank_5 Rezvani-Tank_6 Rezvani-Tank_7

Selepas 2 tahun di pasaran dengan pendedahan yang terhad, kini ada versi terbaru yang duduk di atasb platform baharu. Model generasi pertama sebelum ini menggunakan casis Jeep Wrangler JK dan kini Tank baharu ini duduk di casis Wrangler JL terkini.

Begitu juga dengan Wrangler, Rezvani Tank baharu kini mempunyai bingkai tetulang, sistem pemacu semua roda dengan fungsi sambungan gandar belakang automatik, stereng kuasa elektro hidraulik dan lain-lain komponen elektronik moden.

Rezvani-Tank_8 Rezvani-Tank_9 Rezvani-Tank_10

Reka bentuk kejam badan dan bentuk luminair telah berubah, walaupun perkadaran kereta adalah sama. Perbezaan yang ketara di pintu belakang baharu yang kini terbuka dengan cara tradisional (sebelum ini arah pergerakannya terbalik).

Pelanggan boleh memilih salah satu dari tiga enjin Wrangler standard: turbocharged 2.0 liter (274hp), 3.6-liter (289hp) V6 dan 3.0 liter diesel turbo V6 dengan jumlah kuasa kuda yang sama. Pilahan kotak gear automatik atau manual dan bergantung kepada kombinasi.

Rezvani-Tank_11 Rezvani-Tank_12 Rezvani-Tank_13

Anda juga pilihan V8 6.4 liter dengan 500 hp yang terdapat dalam kenderaan edisi khas dari kumpulan FCA.

Versi Tank X ini dilengkapi dengan enjin berkelajuan tinggi 6.2 liter Supercharged, yang juga dipasang dalam Dodge Challenger SRT Demon edisi terhad. Ia memberikan tork 1014hp dan 1180Nm yang tinggi manakala versi kilang yang lebih ringan menyampaikan 852hp dengan tork 1044Nm.

Rezvani-Tank_14 Rezvani-Tank_16

Di dalam Tank ini, anda mendapat pelantikan mewah seperti kabin kulit-upholsteri, footrests yang boleh ditarik balik dan juga beberapa kemudahan eksotik. Sebagai contoh, untuk USD12,500 penggantungan canggih dengan penyerap kejutan Fox ditawarkan, untuk USD5,500 anda boleh mempunyai sistem Night Vision dan sebagai novelty, satu set peralatan elektrik dengan skrin pelindung (EMP), mampu menahan impuls elektromagnetik, walaupun di 40 berturut-turut dan di kawasan elektromagnetik terjejas oleh ledakan nuklear.

Rezvani-Tank_17 Rezvani-Tank_18 Rezvani-Tank_19

Rezvani Tank baharu ini sudah tersedia untuk pesanan dan juga boleh dipesan dalam mod panduan kanan. Harga bermula pada USD155,000 untuk model asas, USD295,000 untuk perisai dan USD349,000 untuk Tank X.

Rezvani-Tank_15

 

 

 

 

 

 

Previous post

60 unit Model Terhad Jentera MINI Edisi 60 Tahun Untuk Malaysia

Next post

Pelanggan Renault Yang Pertama Di Malaysia Pandu Pulang Koleos

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *