Bisnes

Geely Dan BYD Kehilangan Jualan Kerana Hilang Subsidi Kerajaan

Geely merasai realiti tanpa subsidi EV.

BHPetrol Merdeka Contest Banner

Geely telah membuat kemajuan besar dalam mengembangkan portfolio produknya. Tahun ini ia melancarkan jualan tiga produk baharu yang merupakan kenderaan serba guna jenama pertama, sebuah crossover padat yang berkongsi platform dengan Volvo XC40 dan sebuah kereta padat di bawah jenama kenderaan elektrik yang baharu diwujudkan, Geometry.

Geely-BYD-2

Tetapi tidak ada model yang baharu ini telah menghasilkan jumlah yang bermakna. Jualan Geely turun 24 peratus kepada 91,375 pada bulan Julai.

Kebanyakan pembuat kereta domestik China, yang digalakkan oleh subsidi kerajaan yang murah hati, telah melabur banyak untuk melancarkan kenderaan berkuasa eletrik dalam beberapa tahun kebelakangan ini.

Geely-BYD-3

Ia telah menjadi strategi yang tidak disangka. Pada 25 Jun, Beijing menamatkan subsidi dengan lebih 50 peratus untuk EV dan hibrid plug-in.

Langkah itu serta-merta membebankan permintaan kenderaan tersebut. Pada bulan Julai, jualan EVs dan hibrid plug-in di BYD Co., pembuat kenderaan elektrik terbesar China, jatuh buat kali pertama tahun ini, menurun 12 peratus daripada tahun sebelumnya.

Geely-BYD-4

Satu lagi pembuat EV domestik utama, Jianghuai Automobile, mempunyai jualan EV jatuh sehingga 66 peratus bulan lepas.

Kebenaran yang mengejutkan adalah bahawa pengguna tidak mempunyai minat dalam kenderaan elektrik tanpa subsidi kerajaan yang mencukupi.Geely-BYD-5

Pada separuh pertama, jualan kenderaan ringan agregat jenama Cina jatuh 22 peratus ke bawah 4 juta. Akibatnya, bahagian pasaran domestik mereka merosot 3.9 mata peratusan dari tempoh awal tahun ke bawah 40 peratus.

Geely-BYD-6

Tetapi bukan itu saja. Pertumbuhan ekonomi akan terus tidak bermaya, melemahkan permintaan kenderaan baharu, selagi pertikaian perdagangan China dengan Amerika Syarikat berterusan.

Geely-BYD-7

Previous post

Butiran Awal & Lakaran Model Hyundai i10 2020

Next post

Bayangan Bagaimana Rupa Kereta Nasional Ketiga Kita

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *