Berita Auto

Mazda3 Semua-Baharu Kini Di Bilik Pameran Dari RM139,770 Ke RM160,638

Mazda menulis semula buku panduan tentang sedan dan hatchbacks dengan Mazda 2, 3 dan 6nya dengan menggunakan bahan berkualiti tinggi dan kejuruteraan belum pernah dicuba dalam segmen harga ini.

BHP Banner Mazda3

Kini terdapat Mazda3 baharu untuk tahun 2019 yang menolak palang gol lebih dekat kepada jenama Eropah yang selama bertahun-tahun ini berjaya meyakinkan pembeli segmen yang mereka mendapatkan kereta yang lebih baik pada harga yang lebih tinggi. Ya, reaksi awal dari rakyat Malaysia akan menjadi harga RM139,770 kepada RM160,638 untuk rangkaian baru Mazda3 yang lebih tinggi daripada tawaran Jepun yang lain.

Mazda3-28

Mengapa? Mazda tidak memerlukan sub-jenama premium seperti yang lain (Lexus dari Toyota, Infinti dari Nissan dan Acura dari Honda) sebaliknya Mazda mahu menyediakan semua kenderaannya, dari hatchback mereka, Mazda2 ke yang mewah, CX-9 SUV, dalaman premium, kejuruteraan dan kemasan untuk menyaingi pesaingnya di Eropah. Langkah berani dari pengeluar kereta yang agak kecil ini tetapi yang akan berbaloi dari apa yang telah kita lihat dan rasa dengan semua kenderaan baru mereka.

Mazda3-17

Mazda berusaha untuk menubuhkan ikatan yang kekal dengan pelanggan yang berdasarkan perhubungan emosi yang mendalam. Sebuah kereta seharusnya tidak hanya menjadi alat untuk bergerak dari A ke B. Ia harus mewujudkan rasa penyatuan antara kereta dan pemandu yang menjadikan setiap interaksi kelihatan semulajadi dan intuitif. Pendekatan berpusatkan manusia ini mendapati ekspresi sepenuhnya dalam Mazda3 Semua-Baharu ini.

Mazda3-24

Mazda3 Semua-Baharu dirancang dengan sengaja untuk membangkitkan rasa kegembiraan dan keseronokan pemandu, tidak kira apa keadaannya. Bahasa reka bentuk Kodo yang berkembang untuk Mazda3 Semua-Baharu menghilangkan semua unsur yang berlebihan untuk mengekspresikan inti estetika Jepun. Rasa ketenangan, keselesaan dan kemewahan merangkumi interior kereta dan reka bentuk luarannya.

Mazda3-30

REKA BENTUK EXTERIOR

Dalam reka bentuk luar kedua-dua sedan dan hatchback, unsur-unsur yang diasah halus mencipta gaya yang elegan dengan rasa semula jadi yang dinamik. Pasukan pembangunan mengambil pandangan baru nilai-nilai kereta dan berusaha untuk memaksimumkan daya tarikan unik masing-masing. Hatchback ini menyerlahkan rupa kuat dan menggoda yang menimbulkan rasa pengalaman menarik yang akan datang. Sebaliknya, keindahan sedan yang bersih, anggun dan canggih menyampaikan udara kematangan dan penghalusan. Akibatnya, kedua-dua jenis badan mempamerkan keperibadian yang sangat berbeza sehingga mereka hampir kelihatan seperti dua model yang berbeza.

Mazda3-19

KONSEP REKABENTUK HATCHBACK: RINGKAS DAN BEREMOSI

Garis yang bersih dan perkadaran unik hatchback sporty menyampaikan rasa antisipasi dan tenaga yang mewujudkan daya tarikan emosi yang kuat. C-pillars yang kuat membantu untuk mencapai reka bentuk belakang unik di mana kabin dan badan kelihatan membentuk jisim padu tunggal. Untuk mencapai penampilan tandatangan kereta, Mazda menghapuskan semua garis karakter dan bergantung sepenuhnya pada panel badan yang melengkung yang indah yang mencerminkan persekitarannya. Warna metalik gelap dan kontur berani sayap tandatangan jelas membezakannya dari versi sedan.

Mazda3-27

KONSEP REKA BENTUK SEDAN: ANGGUN DAN ELEGAN

Sebaliknya, reka bentuk sedan mematuhi gaya yang lebih tradisional dengan membawa bonet, kabin dan boot sebagai tiga elemen berbeza. Walau bagaimanapun, sedan Mazda3 Semua-Baharu bertujuan untuk meningkatkan unsur-unsur tersebut untuk mencapai tahap kecantikan yang baru. Aliran dari depan ke belakang dalam satu gerakan, pergerakan permukaan licin sedan membangkitkan kecantikan ringkas dan profil anggun. Semua elemen di bahagian depan dan belakang mengamalkan susun atur mendatar yang menonjolkan rupa pendirian yang luas dan rendah. Sayap tandatangan bersalut krom adalah manifestasi kualiti yang jelas. Hasil gabungan adalah kehalusan, ekspresi matang keanggunan.

Mazda3-21

KOMITMEN KEPADA KETUKANGAN

Pereka, jurutera dan jabatan pengeluaran Mazda bersatu untuk menghidupkan keindahan penuh reka bentuk Kodo, Mazda3 Semua-Baharu. Satu ciri yang terhasil daripada dedikasi kepada ketukangan adalah permukaan khas panel sisi tubuh. Bergantung pada sudut tontonan dan perjalanan cahaya menyentuh permukaan, peralihan yang lancar dalam refleksi panel badan dicipta. Tambahan pula, Mazda3 Semua-Baharu mempunyai reka bentuk hidung depan rendah-ke-bawah yang baharu, yang menambah aliran dan kecantikan yang lebih besar kepada perkadaran kereta. Ia dimungkinkan dengan mengintegrasikan fungsi-fungsi bahagian di hadapan, memaksimumkan kecekapan ruang. Di samping itu, tepi panel di sekeliling gerbang roda sepenuhnya dilipat ke dalam, membawa tayar terus ke luar. Jurang yang dikurangkan antara tayar dan gerbang roda menyoroti gaya kereta.

Mazda3-18

REKA BENTUK LAMPU DINAMIK

Reka bentuk lampu terbaharu Mazda3 Semua-Baharu mengikis semua unsur yang tidak perlu untuk meninggalkan hanya intipati lampu. Reka bentuk bulat yang dihasilkan mempunyai ungkapan kedalaman dan kehadiran dinamik yang unik kepada jenama Mazda. Lampu depan Mazda3 Semua-Baharu mengamalkan corak pencahayaan berbentuk bulat di tengah-tengah dari pencahayaan di bahagian tepi. Lampu kombinasi belakang mempunyai empat lampu bulat dengan penggredan dalam pencahayaan mereka yang menghasilkan penampilan pengarahan ke hadapan. Di samping itu, reka bentuk tiga dimensi kanta luaran hatchback mencipta paparan yang padat, manakala lampu untuk sedan diletakkan bersama-sama untuk menyampaikan keanggunan.

Mazda3-20

PILIHAN WARNA BADAN

Polymetal Grey yang baharu dibangunkan boleh didapati secara eksklusif untuk hatchback. Warna ini menggabungkan serpihan aluminium yang cerah dan pigmen legap, menggabungkan penampilan keras logam dengan kelancaran ciri-ciri plastik yang berkilat. Perubahan tonality warna bergantung pada cahaya, menonjolkan bentuk indah hatchback. Warna jalur badan juga termasuk dua warna tandatangan Mazda, Soul Red Crystal dan Gray Machine, bersama-sama dengan Titanium Flash, Deep Crystal Blue, Snowflake White Pearl, Arctic White, Sonic Silver dan Jet Black, menjadikan warna yang tersedia sejumlah 9 untuk versi hatchback dan 8 warna untuk sedan.

Mazda3-6

REKA BENTUK DALAMAN

Dalaman Mazda3 Semua-Baharu juga menggabungkan reka bentuk Kodo berevolusi ‘kurang adalah lebih’ yang ideal. Semua elemen selain kokpit dibiarkan semudah mungkin untuk memberi zon kokpit kehadiran. Untuk menguatkan sambungan antara kereta dan pemandu, setiap aspek kokpit dibentangkan dalam simetri mendatar yang sempurna yang berpusat kepada pemandu. Falsafah berpusatkan manusia di tengah-tengah setiap reka bentuk Mazda memastikan bahawa setiap elemen kereta Mazda adalah kondusif untuk keselesaan dan kemudahan pemandu.

Mazda3-11

KOKPIT YANG MEMBURU REKA BENTUK MUDAH DAN INDAH

Untuk menyampaikan reka bentuk yang lebih ringkas dan lebih cantik, kokpit Mazda3 Semua-Baharu mempunyai susun atur simetri dan orientasi mendatar berdasarkan falsafah Mazda ‘kurang adalah lebih’. Ia menghindarkan semua unsur yang tidak perlu untuk menyedari tahap keselesaan dan kualiti yang tidak pernah dilihat sebelumnya. Roda stereng, kluster tiga meter dan corong udara menghasilkan simetri sempurna di kokpit. Di samping itu, reka bentuk kokpit memberi penekanan yang lebih besar pada konsep ‘titik hilang’ yang digunakan pada Mazda3 terdahulu. Batang roda stereng pada kedudukan pukul enam adalah sempit dan lebih menegak ke bawah, manakala meter kanan dan kiri dalam kluster tiga meter itu masing-masing bersudut ke hadapan untuk menghadapi pemandu. Paparan pusat juga bersudut ke arah pemandu dan titik bezel bersudut ke arah ‘titik hilang’. Pendekatan reka bentuk ini bukan sahaja menekankan paksi yang berpusatkan pemandu dari depan ke belakang melalui zon kokpit, tetapi juga mengekspresikan paksi mendatar kedua melalui susun atur bentuk yang berlari ke sisi dari panel instrumen ke trim pintu.

Mazda3-8

BAHAN-BAHAN BARU UNTUK EKSPRESI KEMEWAHAN

Penguasaan ketukangan dan rekaan rapi Jepun menjadi jelas dalam bahan-bahan yang baru dibangunkan yang digunakan dalam Mazda3 Semua-Baharu. Bahagian seperti papan pemuka menggunakan halaan sendiri Mazda untuk bahan yang menyerupai kulit asli. Untuk menghasilkan semula corak yang berbeza-beza yang ditemui di kulit asli, Mazda memperkenalkan lipatan dengan kedalaman dan bentuk ‘tanda pertumbuhan’ yang berbeza. Hasilnya adalah corak butiran baru yang memberikan ruang dalaman yang berekspresi meriah, mewah. Panel tuil gear yang baru direka bentuk mengambil kesempatan daripada teknologi pengacuan dua lapisan. Ia menggabungkan lapisan hitam terukir laser yang diliputi oleh lapisan kedua yang jelas. Apabila cahaya menyerang panel, ia melewati lapisan telus dan mencapai pantulan yang bertaburan di permukaan terukir di bawahnya. Ini membawa kepada kemasan yang berkilat dan rupa ketelusan yang menonjolkan sifat sporty dan elegan Mazda3 Semua-Baharu.

Mazda3-14

KEFUNGSIAN & MAZDA CONNECT

Pendekatan berpusat manusia Mazda terhadap pembangunan kenderaan adalah mengenai mewujudkan kereta yang dibina untuk pengalaman memandu tanpa kesukaran dan kegembiraan. Falsafah Jinba Ittai berusaha untuk menyambung intuitif dan semulajadi antara kereta dan pemandu. Untuk mencapai matlamat yang sempurna ini, Mazda menjalankan kajian penyelidikan intensif ke atas bagaimana manusia bergerak secara semula jadi dan apa yang menyebabkan mereka tertekan semasa memandu. Maklum balas yang diperolehi membolehkan Mazda3 Semua-Baharu menampilkan keupayaan semula jadi manusia sambil mengelakkan ketegangan fizikal atau mental.

Untuk tujuan ini, kokpit dan kabin direka dengan teliti untuk memudahkan operasi dan mengurangkan sumber bunyi bising yang mengganggu. Meter, contohnya, dinyalakan lebih cerah manakala suis dan tolok lain lebih lemah untuk menyedari penampilan bersatu dalam kabin pada waktu malam. Mazda juga menggunakan pengetahuan dan teknologi terkini dalam merekabentuk kedudukan memandu, penglihatan, Human Machine Interface (HMI), sistem Mazda Connect dan kualiti audio untuk menjadikan masa yang dihabiskan dalam transit selesa dan menyeronokkan.

Mazda3-16

REKA BENTUK KOKPIT – PALING SESUAI

Sikap memandu yang semula jadi dan santai membantu mengurangkan beban pada otot pemandu semasa mengendalikan kenderaan, yang seterusnya mengurangkan keletihan. Oleh itu, jurutera pembangunan Mazda memberi tumpuan kepada reka bentuk kerusi yang tegas menyokong pelvis, serta susunan pedal dan pelarasan stereng yang membolehkan pemandu mengekalkan postur semula jadi dalam Mazda3 Semua-Baharu.

Mazda3-5

DINAMIK PEMANDUAN

Matlamat berterusan Mazda adalah untuk merealisasikan pengalaman memandu Jinba Ittai yang muktamad, dengan kereta dan pemandu dalam keharmonian yang sempurna. Oleh itu, Mazda3 Semua-Baharu dikuasakan oleh enjin Skyactiv terkini, termasuk Skyactiv-X baru Mazda. Selain itu, ia menggunakan teknologi struktur kenderaan generasi ke-generasi Mazda bernama Skyactiv-Vehicle Architecture dan telah mengambil langkah-langkah yang luas ke arah peningkatan prestasi NVH. Bersama-sama, langkah-langkah ini membolehkan pemandu menikmati pengalaman memandu yang sesuai dengan pergerakan semula jadi mereka.

Mazda3-3

BARISAN ENJIN TEKNOLOGI UP & DRIVE

Mazda3 Semua-Baharu menyatukan visi jangka panjang untuk kemampanan dan keinginan untuk memberikan pengalaman memandu yang luar biasa. Memaparkan teknologi Skyactiv yang terbaik dalam kelas, enjin Mazda menggabungkan faedah petrol, diesel dan elektrik untuk prestasi yang unggul dan keseronokan memandu yang tidak pernah berlaku sebelum ini.

Strategi kelestarian Mazda dinyatakan dalam program pembangunan teknologi ‘Zoom-Zoom 2030’ jangka masa panjang. Sebagai sebahagian daripada visi ini untuk menyelesaikan isu-isu yang mempengaruhi bumi, Mazda menggunakan falsafah well-to-wheel. Pendekatan pangkal-ke-pangkal ini melihat pelepasan karbon dioksida sepanjang semua peringkat pengeluaran bahan api dan operasi kenderaan. Dilihat dari perspektif holistik ini, enjin pembakaran dalaman dijangkakan akan terus menyalakan sebahagian besar kenderaan motor dunia pada masa akan datang – Mazda akan terus berusaha untuk meningkatkan kecekapan pembakaran dan prestasi enjinnya. Pada masa yang sama, juruteranya secara beransur-ansur mengintegrasikan teknologi panduan elektrik, seperti sistem hibrid ringan yang digunakan oleh enjin Skyactiv-G 2.0 Mazda3 dan enjin Skyactiv-X yang baru.

Selaras dengan peraturan terkini Euro 6d-TEMP, semua enjin yang digunakan dalam Mazda3 Semua-Baharu adalah homologated mengikut keperluan kitaran ujian WLTP / RDE.

Mazda3-4

SISTEM M HIBRID – ELEKTRONIK UNTUK EKONOMI FUEL LEBIH BESAR

Mazda3 Semua-Baharu yang dikuasakan oleh enjin Skyactiv-G 2.0 dan Skyactiv-X mengamalkan sistem hibrid ringan 24V yang menggunakan teknologi memandu elektrik baru Mazda. Kompak dan sangat cekap, sistem ini meminimumkan penggunaan bahan api dan menyokong peningkatan yang lebih besar dalam ekonomi bahan bakar dengan tenaga kitar semula yang pulih semasa nyahpecutan dan menyalakan motor elektrik yang membantu enjin. Penjana permulaan bersepadu berasaskan tali pinggang (ISG) menukarkan tenaga kinetik yang pulih semasa nyahpecutan ke dalam kuasa elektrik dan menyimpannya dalam bateri lithium-ion dengan kapasiti 600kJ. Sistem ini kemudian menggunakan penukar DC-DC untuk menukar kuasa ke voltan yang sesuai dan membekalkannya ke peralatan elektrik kereta. Bateri lithium-ion dipasang di antara roda untuk meminimumkan sebarang kesan pada ruang dalaman sambil membantu mengoptimumkan pengagihan berat badan dan menyumbang kepada keselamatan perlanggaran. Di samping itu, sistem Mazda M Hibrid menyokong enjin lanjutan untuk meningkatkan ekonomi bahan api.

Sistem M Hibrid bukan sahaja meningkatkan prestasi alam sekitar kereta tetapi juga memastikan pemanduan yang lebih baik. Apabila kereta bermula, memecut atau berhenti, peralihan berasa lancar dan semula jadi. Dengan menggantikan tork enjin kepada tork motor, sistem hibrid boleh mencapai pecutan yang sama seperti enjin petrol semasa menggunakan bahan api yang kurang. Tambahan pula, kelajuan enjin segera diselaraskan semasa upshifts untuk meningkatkan pengendalian klac bawah sedar pemandu. Oleh itu, pemandu menikmati semua manfaat hibrid ringan tanpa pengorbanan dari segi keseronokan memandu.

Mazda3-2

CONTROL G-VECTORING PLUS

Mazda3 2017 menandakan penampilan pertama G-Vectoring Control (GVC), yang pertama dalam teknologi Dinamik Kenderaan Skyactiv-Mazda yang pertama. Ia adalah sistem kawalan pertama di dunia yang mengubah tork enjin untuk mengoptimumkan beban menegak pada setiap roda, memberikan pengendalian yang lebih tepat dan keselesaan yang lebih baik. G-Vectoring Control Plus (GVC Plus) yang diperkembangkan yang digunakan dalam Mazda3 Sem ua-Baharu terus meningkatkan pengendalian kestabilan dan mencapai ‘rasa bersatu prestasi dinamik’ dengan menggunakan brek untuk menambah kawalan momen langsung. Memandangkan pemandu memandu keluar dari sudut, GVC Plus menggunakan kuasa brek ringan pada roda luar, memberikan detik penstabilan yang membantu memulihkan kenderaan ke garisan lurus. Sistem ini menyedari peralihan yang lancar secara konsisten antara yaw, roll dan pitch bahkan di bawah daya pengikatan tinggi. Ini meningkatkan keupayaan kenderaan untuk mengesan input stereng secara tiba-tiba dan sudut keluar sudut. Ini meminimumkan keperluan untuk pemandu campur tangan dengan pelarasan memandu dan seterusnya mengurangkan keletihan ketika pemanduan yang jauh dan lama. Di samping meningkatkan pengendalian semasa kecemasan, GVC Plus juga meningkatkan keselesaan sebagai peralihan G-force yang lebih lancar mengurangkan goyang badan yang dialami oleh pemandu dan penumpang. Kestabilan ini menawarkan perasaan kawalan yang meyakinkan apabila menukar lorong di lebuh raya dan ketika memandu di salji atau permukaan jalan licin yang lain.

Mazda3-13

ENJIN SKYACTIV-X – SATU REVOLUSI

Mazda3 Semua-Baharu akan menjadi kereta pengeluaran pertama yang dikuasakan enjin Skyactiv-X yang inovatif Mazda. Mengguna pakai kaedah Spark Controlled Compression Ignition (SPCCI) yang dibangunkan oleh Mazda, powerplant ini menandakan teknologi pembakaran pencucuhan pemanasan mampatan pertama di dunia dalam enjin petrol dan dijadualkan dilancarkan pada 2019. Ia menyatukan tindak balas awal dan bahan api yang unggul ekonomi biasanya dikaitkan dengan enjin diesel dan tindak balas linear kepada tindakan pedal pemecut pantas dan prestasi revolusi enjin petrol. Enjin berfungsi mengikut sistem M Hibrid yang baharu Mazda.

Mazda3-12

PERMULAAN ENJIN YANG LANCAR DALAM SETIAP ENVIRON

Pengoptimuman sistem kawalan enjin dan mounting enjin untuk Mazda3 Semua-Baharu menghalang getaran yang tidak menyenangkan semasa pemulaan semula yang lembut tetapi jelas dapat didengar oleh penghuni kabin.

Nota khusus ialah ISG tali pinggang yang digunakan oleh enjin Skyactiv-X dan Skyactiv-G 2.0 yang baharu. Semasa berhenti, ia membolehkan motor sistem untuk menggerakkan omboh ke kedudukan di mana mereka akan mula lagi dengan lancar, tanpa mengira operasi persekitaran.

Mazda3-29Mazda3-7  Mazda3-9Mazda3-10     Mazda3-15       Mazda3-22 Mazda3-23  Mazda3-25 Mazda3-26

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Previous post

Renault Megane R.S. Di Atas Jalan Dalam Keadaan Teruja

Next post

Biar Betul? Proton X50 Dibuka Untuk Tempahan?

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *