Berita Auto

Lotus Type 130 Akan Ada 1000hp

Lotus Cars UK baru sahaja mengumumkan tarikh pelancaran kereta hyper-elektrik pertama mereka. Kereta sukan British yang kini dimiliki oleh Geely telah memberikan kereta sukan semua baharu  ini nama Type 130. Ia akan persembahkan pada 16 Julai pada satu majlis khas di pusat London. Pengiriman kereta pertama kepada pembeli akan bermula pada awal tahun 2020.

Lotus Type 130 yang baharu ini akan menjadi siri model usaha sama British / Cina pertama dan Lotus baharu yang pertama akan dipersembahkan selepas rehat lebih daripada sepuluh tahun. Di samping itu, ia akan menjadi kereta sukan Lotus yang paling dinamik sehingga kini. Lotus-Type-130_3

Lotus baharu ini menerima namanya sebagai penghormatan kepada beberapa mesin sejarah yang serupa, seperti Type I Elite 1957 pertama dan mesin pertama dengan frame Type 111 Elise dan juga kerana ia mewakili jumlah “Type” yang diperkenalkan oleh Lotus sepanjang sejarah 71 tahun.

Menurut maklumat awal, unit pendorong elektrik akan menjana sekitar 1,000hp dan jarak memandu dalam elektrik adalah sekurang-kurangnya 400km. Teknologi ini telah dibangunkan bersama dengan pakar Kejuruteraan Advanced Williams.Lotus-Type-130_2Kereta itu akan mempunyai beberapa panel badan telus yang akan melihatkan bahagian teknikal, sistem aerodinamik aktif dan kamera yang boleh ditarik balik di samping cermin sisi McLaren Speedtail.

Lotus Type 130 ini akan terhad kepada hanya 130 unit dan semua akan dipasang secara manual di kemudahan Hethel di Norfolk, di mana ibu pejabat syarikat itu telah ditubuhkan sejak tahun 1966.

 

 

Previous post

10,500 Kakitangan Perodua Berikrar Jadi Pemandu Bertanggungjawab Hari Raya Ini

Next post

Mengapa Geely Tidak Menjual Proton BAHARU di China?

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *