Bisnes

Tiada Lagi Kereta Pemasangan SKD Di Malaysia?

Baru-baru ini beberapa pemimpin industri automotif telah berkongsi dengan kami berita bahawa kerajaan Malaysia yang baharu telah memutuskan untuk menghentikan pemasangan kenderaan Semi Knocked Down (SKD) dan pemasangan Completely Knocked Down (CKD) akan dibenarkan untuk faedah cukai import keutamaan (cukai yang lebih rendah bermaksud harga jualan yang lebih rendah).

BHP Banner SKD

Sudah tentu, kenderaan yang diimport sepenuhnya boleh terus dibawa masuk dan cukai yang dibayar akan terus menjadi lebih tinggi daripada kenderaan CKD.

SKD2

Hanya kereta pemasangan penuh seperti ini akan menikmati faedah cukai Malaysia

Ini mengesahkan dua kenyataan kami yang dibuat lebih awal,

“No.1 … harga kereta di Malaysia TIDAK akan turun dalam masa terdekat atau sederhana”.

“No.2 … sistem SKD di Malaysia telah disalahgunakan oleh sesetengah jenama kereta untuk mendapatkan keuntungan yang lebih tinggi (keuntungan kewangan dihantar kembali ke negara induk dan) kita di Malaysia tidak mendapat manfaat daripada insentif cukai ini. Sesetengah syarikat gergasi asing menikmati manfaat cukai kami dan harga kereta kami yang lebih tinggi (mereka mendapat keuntungan tambahan dari ini).

Jadi, jenama kereta yang telah menikmati margin keuntungan ‘tambahan’ kini akan berebut untuk memenuhi keperluan baru atau mereka akan masuk ke perniagaan CBU penuh dan dengan itu jumlah jualan mereka akan turun daripada keuntungan tinggi yang mereka nikmati beberapa tahun kebelakangan ini.

SKD3

Previous post

Mercedes AMG 53-Series Hidang 435 hp Dan 520 Nm

Next post

Kenapa Mercedes S560 e RM70k Lebih Mahal

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *