Bisnes

Mengapa Geely Tidak Menjual Proton BAHARU di China?

Dengan kejayaan jualan terbaru Proton Iriz dan Proton Persona yang disemak semula di bawah bimbingan kejuruteraan dan penjual Geely, kami bertanya soalan mengapa Geely tidak mengeksport versi pemanduan kiri Iriz dan Persona yang disemak semula ke China di mana terdapat permintaan untuk kenderaan motor padat yang baik.

BHP Banner Ekspot Proton

Pasaran kereta China sedang bergerak pantas kepada pemilikan kereta elektrik, tetapi masih terdapat pangkalan pengguna yang besar untuk kereta kompak dan sejak Geely telah berjaya memberikan banyak pembeli Malaysia dengan versi revisi Iriz dan Persona, mereka dapat dengan mudah mula Eksport Proton dan juga membawa kedua-dua Proton ini ke Timur Tengah dan Rusia di mana kereta Geely sudah mempunyai pengikut (kereta panduan kiri semasa dari China).

Pasaran eksport sudah memang menjadi potensi yang belum diterokai untuk Proton Cars dan hanya pada zaman awalnya (ketika dalam era rebadging kereta Mitsubishi) Proton adalah popular di England, Thailand, Singapura dan Australia (dan beberapa pasaran kecil yang lain).

Ekspot Ptoton 2

Exora 2019

The revised 2019 Proton Exora MPV

Geely pada bulan Februari 2018 mula menjual Bo Yue SUV di Rusia (kereta asas Proton X70) dengan nama ‘Atlas’. Geely Atlas (Proton X70) dihasilkan di loji BELGEE yang baru dibuka. Loji BELGEE, yang terletak di Borisov, Belarus, adalah usaha sama automotif pertama antara China dan Belarus. Geely bersama-sama dengan Belaz, pengeluar mesin perlombongan kedua terbesar di dunia, dan SOYUZ, syarikat bahagian kebangsaan Belarus bersama-sama melaburkan lebih 330 juta USD di kilang kenderaan yang meliputi kawasan seluas 118 hektar dengan kapasiti yang dirancang sebanyak 60,000 kenderaan setahun.

Ini boleh menjadi satu lagi pasaran jualan eksport untuk Iriz dan Persona yang disemak semula.

Pada bulan Januari 2016, Geely mula menjual sedan utama Emgrand GT mereka di kerajaan Arab Saudi di bawah nama Geely GC 9.

Dengan eksport semasa Iriz dan Persona Proton, Geely juga boleh menyertakan model Exora 2019 yang telah disemak semula dan membawa perniagaan yang sangat diperlukan kepada vendor tempatan dan meningkatkan keuntungan untuk rakan Proton Malaysia, DRB-Hicom.

Ekspot Ptoton 3

Bo Yue di jual di Malaysia denagn nama Proton X70. Bo Yue di jual di Russia denagn nama Atlas.

 

 

 

Previous post

Lotus Type 130 Akan Ada 1000hp

Next post

Konvoi Raya 2019 Gohed Gostan

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *