Penyelenggaraan

Servis Dan Periksa Kereta Anda Sebelum Balik Kampung Raya

Kebanyakan pemilik kereta baharu membuat tempahan untuk kereta mereka dan pengedar melakukan apa yang perlu kerana kereta itu masih dalam waranti. Walau bagaimanapun, apabila waranti habis, pemilik kereta lebih cenderung melihat ke bengkel kejiranan yang disyorkan kepada mereka oleh keluarga dan rakan-rakan dan di sini adalah di mana mereka memilih untuk mengabaikan untuk mendapatkan beberapa barangan penting diperiksa.

BHP Banner Servis Raya

Pertama sekali yang diabaikan ialah bateri kereta mereka dimana dalam tahun-tahun kebelakangan ini berlakunya pengurangan jangka hayat dari 24 bulan hingga kurang daripada 16 bulan. Anda juga perlu memeriksa tayar ganti untuk memastikan terdapat udara yang mencukupi dan sidewall tidak retak. Anda tidak mahu terjebak di tepi jalan dengan tayar pancit dan tiada tayar ganti atau tool kit di dalam but.

Semasa anda berada di dalam but, cuba pastikan toolkit anda juga ada dan dalam keadaan baik. Banyak pemilik kereta selepas menghantar kereta mereka untuk cat semburan selalu mendapati tool-kit mereka hilang. Juga semasa anda memeriksa but, keluarkan semua ‘barangan’ yang tidak diingini dalam but dan memberatkan kereta anda. (akhbar lama, botol air kosong, selipar putus, tikar lantai yang koyak, dan lain-lain)

Untuk kereta dengan kotak gear automatik, sila periksa kotak gear / cecair transmisi. Ia sangat sering dilupakan dan boleh menjadi kesilapan yang mahal di bandar-bandar kita di mana trafik yang sesak memanaskan kotak gear.

Akhir sekali, sila periksa sistem penyejukan kereta (dari kipas ke radiator ke termostat). Enjin yang terbakar adalah mahal untuk diperbaiki.

Jika barang-barang ini rosak semasa memandu kos untuk membaikinya mahal dan adalah merbahaya bagi anda.

Servis kereta dan periksa & diputar tayar anda sebelum hujung minggu perayaan panjang untuk mengelakkan terkandas di tepi jalan Hari Raya yang akan datang.

raya service 2

Previous post

Peraduan 'Syioknya Raya' BHPetrol Tawar Pelbagai Hadiah Menarik

Next post

Toyota HILUX Memang Tidak Boleh Dihalang

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *