Bisnes

PSA Group Mungkin Beli Jaguar Land Rover

Semalam, berita tersiar di Eropah bahawa Kumpulan PSA (pemilik Peugeot, Citroen, Vauxhall dan kereta Opel) mahu membeli Jaguar Land Rover dari Tata Group. Menjawab kenyataan ini, bos Jaguar Land Rover Dr Ralf Speth nampaknya tidak menolak atau mengulas mengenai perkara ini.

BHP Banner PSA JLR Tata

Berita itu pertama kali tersebar apabila “dokumen integrasi selepas jualan” yang dibocorkan oleh Persatuan Akhbar (PA), menonjolkan manfaat kesatuan antara kedua-dua syarikat, dengan orang dalam di JLR memberitahu PA bahawa “semua bergerak dengan cepat di belakang pintu tertutup” . Sumber itu menambah: “Lihatlah betapa dekat kedua syarikat itu di UK – dua pejabat utama di Coventry dan Gaydon hanya berjarak 25 batu dan kedua-dua syarikat membuat kereta di UK.

Satu kenyataan dari PSA berkata syarikat itu tidak tergesa-gesa untuk membeli JLR, tetapi “Jika peluang ada, seperti Opel (Vauxhall), kami akan mempertimbangkannya.” PSA, di mana 13.68 peratus dimiliki oleh Kerajaan Perancis, telah mendapat kejayaan besar sejak membeli Opel / Vauxhall daripada General Motors, dengan Opel / Vauxhall membawa keuntungan sebanyak € 859 juta pada tahun 2018, berbanding dengan kerugian 257 juta yang dibuat pada 2016 apabila ia dimiliki oleh General Motors.PSA to buy JLR 2

Syarikat induk JLR, Tata Motors, bagaimanapun, memberitahu PA bahawa: “tidak ada kebenaran kepada khabar angin yang mengatakan bahawa Tata Motors ingin melepaskan kepentingannya dalam JLR”.

Cadangan bahawa Jaguar Land Rover boleh dijual mengikut firma yang mencatatkan kerugian £ 273 juta pada suku terakhir 2018, dan menurunkan nilai aset sebanyak £ 3.1 bilion. Kejayaan terkini Jaguar I-Pace dan Range Rover Evoque yang baharu banyak menaikkan profil JLR, seperti pengenalan lebih banyak model hibrid plug-in dan hibrid ringan, tetapi mereka keluar dari kemerosotan dalam pasaran utama  syarikat iaitu China, dan model jualan perlahan seperti Jaguar XE dan Land Rover Discovery.

Walaupun JLR adalah pengeluar terbesar Britain, dengan kira-kira 18,500 pekerja membuat kereta di UK, ia agak kecil berbanding PSA. Jaguar Land Rover perlukan USD1 bilion dalam tempoh 14 bulan akan datang untuk menggantikan bon yang matang, sambil memberi program pelaburan untuk kenderaan elektrik yang menghabiskan wang tunai.

Tata mencatatkan kerugian USD4 bilion untuk suku ketiga fiskal yang berakhir pada 31 Disember, dan memberi amaran bahawa JLR akan beralih kepada kerugian operasi pada tahun penuh hingga Mac.PSA to buy JLR 3

Previous post

Volkswagen Tunjuk Lakaran Golf Mk8

Next post

Mengapa Honda CR-V Dan Bukan Trak Pikap

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *