Berita Auto

Dari Alaska tKe Tierra del Fuego Dengan VW Golf 1974

Pada 1974 Volkswagen melancarkan jualan kereta yang biasa untuk melengkapkan kereta jualan terbaik mereka, Beetle. Dipanggil Golf, ia adalah satu kejayaan serta merta dan dijumpai di seluruh dunia untuk setiap pasaran yang mempunyai Volkswagen, termasuk Malaysia di mana ramai rakyat Malaysia sampai sekarang mempunyai Golf Mk1 yang digunakan tanpa sebarang masalah.

BHP Banner Golf 1974

Untuk menunjukkan kebolehpercayaan dan kualiti kereta kompak ini, seorang wartawan permotoran dan 4 orang rakannya memandu 2 unit Golf Mk 1 1974 ini dalam perjalanan yang mengagumkan selama 94 hari dan kembali ke Jerman pada tahun 1975.

Mereka mengembara lebih dari 30,514 km dari Alaska ke Tierra del Fuego. Perjalanan yang agak teruk kerana sesetengah bahagian perjalanan terpaksa melalui sungai dan permukaan kasar.

Kualiti 2 kereta VW yang dipamerkan pada musim panas tahun yang sama semasa ujian kekerasan yang luar biasa sangat mengagumkan. Kedua-dua kenderaan itu menggunakan enjin 70 kuasa kuda standard dan masih hidup hari ini sebagai bukti kualiti dan nilai bina mereka.

Diwarna kuning terang dengan kerusi depan Breitcord Pine Green, kereta tetap hampir tidak berubah selain daripada perlindungan tambahan untuk enjin, pan minyak dan kotak gear serta lampu kabus dan lampu tambahan halogen. Peralatan khas juga termasuk radio Emden, tachometer dan tolok tekanan minyak VDO. Tempat duduk belakang telah dikeluarkan, di tempat mereka datang ruang pemuatan dengan tarp hijau. Kereta-kereta itu menggunakan 155 SR 13 Cinturato P3 musim panas yang disediakan oleh penaja Pirelli pada roda aluminium 5J x 13.

Kedua-dua Volkswagen Golfs telah dipelihara, satu – sekali dalam perjalanan sebagai WOB-V 587 untuk penaja tayar Pirelli – berada di “Auto Muzium Fritz B. Busch” swasta di 88364 Wolfegg di Allgäu.

Dua – kereta dengan nombor casis 175 3022653 (WOB V 645) adalah sebahagian daripada koleksi Volkswagen Foundation Auto Museum. Mereka adalah contoh sejarah penting untuk ulang tahun ke-40 Golf dan Scirocco pada tahun 2014.

VW-Golf-Atlas-2

Previous post

Hapuskan Ekzos Kotor Seperti Ini Sebelum Kita Semakin Sakit

Next post

‘MINI Countryman Plug-In Hybrid Wired’ & ‘MINI Cooper S Countryman Pure´Diperkenalkan

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *