Berita Auto

49 Tahun Range Rover

Range Rover telah berkembang menjadi SUV yang paling elegan dan canggih di dunia, mencapai lebih daripada satu juta jualan (1.7 juta hingga kini) selama ini. Ciri-ciri cap dagangan termasuk bumbung ‘terapung’, bonet kerang yang tersendiri, garis tali pinggang yang berterusan dan pintu ekor perpecahan praktikal semua memberi penghormatan kepada pemecah tanah asal.

BHP Banner Range Rover

Kisah Range Rover bermula dengan 26 model pra-pengeluaran, yang memakai lencana Velar dalam usaha untuk menyembunyikan identitinya – arti velare bermaksud ‘tudung’ atau ‘penutup’ dalam bahasa Itali yang dibuat dari huruf lencana ‘ALVIS’ dan ‘ROVER’  yang biasanya menghiasi depan dan belakang kenderaan. Kemudian datang Range Rover Classic dua pintu yang mempamerkan generasi turun-temurun, berakhir dengan derivatif yang paling kuat, 550PS SV Autobiography Dinamik yang dibina oleh bahagian Operasi Kenderaan Khas Jaguar Land Rover (SVO).Range-Rover 2Apabila ia mula-mula dilancarkan pada tahun 1970, Range Rover merupakan salah satu kenderaan pertama untuk menyampaikan pemanduan semua roda tetap sementara banyak yang lain masih sebagai pilihan. Pada tahun 1971 model asal disebut sebagai ‘karya reka bentuk perindustrian yang teladan’ apabila ia menjadi kenderaan pertama yang akan dipamerkan di muzium Louvre yang terkenal di Paris dan ia berada di barisan hadapan inovasi reka bentuk dan kejuruteraan sejak itu.Range-Rover 3Varian empat pintu itu diperkenalkan pada tahun 1981, dengan pantas diikuti dengan penggunaan pertama transmisi automatik Range Rover pada tahun 1982. Pada tahun 1989 SUV mewah itu adalah 4 × 4 pertama yang dilengkapi dengan brek anti-kunci (ABS) dan pada 1992 ia menjadi SUV pertama di dunia yang dilengkapi dengan kawalan daya tarikan elektronik dan penggantungan udara elektronik automatik.Range-Rover 4Pertama dalam kejuteraan, diteruskan pada tahun 2012, apabila Range Rover merupakan SUV aluminium pertama di dunia. Baru-baru ini, pada tahun 2014, SUV mewah itu merupakan kenderaan pertama yang menggunakan teknologi Kawalan Kemajuan Separuh Otonomi (ATPC) semi-otonomi Advanced Land Rover, dengan berkesan. Kawalan pelayaran luar jalan untuk mengawal autonomi secara pantas di semua medan.Range-Rover 5Model terakhir termasuk dalam animasi ini, SV Autobiography Dynamic, berkongsi enjin V8 dengan Range Rover Sport SVR yang diiktiraf dan ditentukur khas untuk menghasilkan tork 680Nm dan 0-100km / h (0-62mph) dalam hanya 5.4 saat. Penambahbaikan dalaman termasuk jubin kulit bersalut berlian dengan jahitan kontras memberikan penghalusan yang tinggi dan keinginan.

Sejak pelancarannya 48 tahun yang lalu, flagship Land Rover telah mencapai lebih daripada 1,700,000 jualan di seluruh dunia dan mendapat reputasi sebagai kenderaan mewah seluruh dunia. Kehebatan dan keanggunan SUV yang legenda itu menjadikannya kegemaran kerajaan, pemimpin perniagaan, ahli politik dan selebritin dunia.Range-Rover 6Range Rover direka, direka bentuk dan dihasilkan di UK, dan dieksport ke lebih daripada 170 pasaran seluruh dunia.

Evolusi model Range Rover seperti berikut:

  • 1969    RangeRover Prototype (Velar)
  • 1970    RangeRover Classic (two-door)
  • 1973    RangeRover Classic (Suffix C)
  • 1981    RangeRover Classic (four-door)
  • 1994    Second-generationRange Rover (P38a)
  • 2001    Third-generationRange Rover
  • 2012    Fourth-generationRange Rover
  • 2014    Fourth-generationRange Rover Long Wheelbase
  • 2015    RangeRover SVAutobiography
  • 2016    RangeRover SVAutobiography Dynamix


Previous post

Kunjungi Ducati Red Weekend di Naza Automall Hujung Minggu Ini

Next post

Mercedes-Benz AMG GT43 4-Pintu

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *