Sukan

Toyota Vios Challenge …….Lebih Dari Perlumbaan

Perlumbaan trek jalanraya adalah pertandingan yang sangat berbeza sebagai pelumba – kedua-dua amatur dan profesional – mula menyesuaikan dengan seni bersaing di trek perlumbaan pendek, sempit, pantas dan tidak konvensional dan terus berusaha untuk mengatasi cabaran dan ketakutan menjauhkan diri dari halangan konkrit.

BHP Banner Toyota Challenge

Musim 2 siri perlumbaaan kereta satu model Toyota Vios Challenge tidak kurang meletup, menarik dan sangat berdaya saing.

Vios Challenge 82

Dari pembukaan musim di Stadium Sultan Mizan Zainal Abidin di Kuala Terengganu, ke Taman Ekspedisi Agro Malaysia di Serdang (MAEPS) di Selangor, dan diikuti oleh Batu KawanStadium di Pulau Pinang, pusingan keempat musim kedua akan melihat pertandingan di Litar Antarabangsa Sepang pada 27-28 April 2019 dengan kejohanan yang akan diputuskan oleh pertandingan tiga hala dalam setiap tiga kelas; Promotional, Sporting and Super Sporting.

Vios Challenge 81

Walaupun para pelumba mengalu-alukan peluang jarang bersaing di litar jalan yang dibina khas, ia memerlukan mereka untuk menukar gaya memandu mereka untuk menjadi lebih tepat, intuitif, tenang dan brek lebih awal untuk mengeliling sekitar trek yang biasanya tidak lebih daripada 2km panjang dengan sedikit peluang memotong dan tiada kawasan run-off.

Vios Challenge 80

Kesilapan akan di hukum teruk dan melanggar halangan-halangan konkrit biasanya akan menyebabkan kereta bersara atau lebih masa untuk mekanik bekerja sepanjang waktu untuk membetulkan kereta untuk bersedia untuk perlumbaan berikutnya.

Vios Challenge 79

“Konsep mengurus perlumbaan kereta satu-model saja di litar jalan sementara yang dibina khas di lokasi-lokasi strategik di seluruh negara amat mencabar, tetapi ia juga menjadi satu pengalaman yang mendatangkan pengajaran dan kepuasan.

Vios Challenge 78

Mengagumkan dalam konteks bahawa Toyota Vios Challenge kini merupakan satu-satunya siri perlumbaan jalanan di Malaysia dan Asia Tenggara ia menawarkan pelumba dimensi sepenuhnya perlumbaan terutamanya di Malaysia dengan tarikan uniknya sendiri, ” kata Presiden UMW Toyota Motor Sdn Bhd, Encik Ravindran K .

Vios Challenge 69

“Untuk Toyota, litar jalan ini memenuhi dua fungsi yang sangat penting. Yang pertama adalah untuk menyediakan pelumba tempatan dengan siri yang menarik dan mencabar untuk bersaing, dan kedua, dengan membawa perlumbaan ini kepada orang ramai, ia tidak hanya mempamerkan bakat mereka dan kemampuan produk kami di trek tetapi juga membolehkan acara ini diakses khalayak ramai. ”

Vios Challenge 77

Selain logistik, cabaran besar lain untuk Toyota adalah mengenal pasti lokasi strategik di seluruh negara yang cukup besar untuk selamat menampung pembinaan litar jalan dan kawasan karnival untuk penonton.

Vios Challenge 76

Dengan pusingan keempat Musim Kedua yang dipertandingkan di Litar Antarabangsa Sepang dan bukan litar jalanan, perjuangan untuk kejuaraan keseluruhan untuk ketiga-tiga kelas dalam Toyota Vios Challenge  dijangka menjadi lebih sengit apabila para pelumba mendapati diri mereka bersaing dalam elemen mereka dan di tempat yang lebih biasa.

Vios Challenge 75

Dengan pusingan keempat Musim Kedua yang dipertandingkan di Litar Antarabangsa Sepang dan bukan litar jalanan, perjuangan untuk kejuaraan keseluruhan untuk ketiga-tiga kelas dalam Toyota Vios Challenge dijangka menjadi lebih sengit apabila para pelumba mendapati diri mereka bersaing dalam elemen mereka dan di litar yang mereka kenal.

Vios Challenge 74

Keputusan untuk mengadakan perlumbaan di litar dan bukannya litar jalanan adalah satu yang strategik dan mengejutkan, walaupun bagi pelumba, dan dijangka menghasilkan perlumbaan terpantas dan paling dekat musim ini.

Vios Challenge 73

Dalam Kelas Promosi untuk selebriti tempatan, kejohanan keseluruhan akan menjadi pertandingan tiga hala yang melibatkan pelakon Diana Danielle, penyanyi Akim Ahmad dan penyampai selebriti Nabil Ahmad. Diana kini mengetuai kedudukan keseluruhan dengan 79 mata, dengan kedua-dua Akim dan Nabil terikat untuk tempat kedua dengan 72 mata. Ketiga-tiga pemandu telah konsisten dengan kemenangan dan podium dalam enam perlumbaan yang berlangsung selama tiga pusingan setakat ini.

Vios Challenge 68

Vios Challenge 70

Vios Challenge 67

Dalam kelas Sporting, kejuaraan adalah pertandingan empat penjuru yang melibatkan Patrick Tam dari pasukan Nanoplus, Eric Yong dari ST Wangan Racing Team, Kenneth Koh dari Panglima City Racing Team dan Brendon Lim dari Tedco Racing. Tidak lupa juga sensasi muda siri perlumbaan ini, Hayden Haikal yang berusia 15 tahun.

Vios Challenge 72

Sementara itu, persaingan dalam kelas Super Sport untuk profesional pula dijangka menjadi lebih berat dengan tidak kurang dari empat pemandu dalam larian untuk kemenangan keseluruhan juara: Boy Wong dari ST Wangan Racing Team, William Ho dan Kenny Lee dari Kegani Racing dan Brendan Paul Anthony of Dream Chaser.

Vios Challenge 71

Brendan Paul secara kebetulan, adalah juara kelas Sporting tahun lalu sementara Ho adalah pelumba tempat kedua tahun lalu dalam kelas.

Vios Challenge 66

Dengan begitu banyak yang dipertaruhkan, pertandingan Musim 2 di Litar Antarabangsa Sepang dijangka menjadi satu yang menggembirakan dengan kedua-dua pelumba dan penonton.

Vios Challenge 65

Peminat-peminat lumba juga akan dihiburkan oleh dua drifter Jepun dengan kereta lumba Toyota 86, perhimpunan besar kelab kereta Toyota, paparan model terbaru Toyota, pelbagai aktiviti promosi, Sesi tanda tangan Superfans dengan selebriti Toyota Gazoo Racing dan konsert oleh selebriti.

Vios Challenge 64 Vios Challenge 63 Vios Challenge 62 Vios Challenge 61 Vios Challenge 60 Vios Challenge 59 Vios Challenge 58 Vios Challenge 57 Vios Challenge 56Vios Challenge 55 Vios Challenge 54 Vios Challenge 53 Vios Challenge 52 Vios Challenge 51 Vios Challenge 50 Vios Challenge 49 Vios Challenge 48 Vios Challenge 47 Vios Challenge 46 Vios Challenge 45 Vios Challenge 44 Vios Challenge 43 Vios Challenge 42 Vios Challenge 41 Vios Challenge 40 Vios Challenge 39 Vios Challenge 38 Vios Challenge 37 Vios Challenge 36 Vios Challenge 35 Vios Challenge 34 Vios Challenge 33 Vios Challenge 32 Vios Challenge 31 Vios Challenge 30 Vios Challenge 29 Vios Challenge 28 Vios Challenge 27 Vios Challenge 26 Vios Challenge 25 Vios Challenge 24

Vios Challenge 23 Vios Challenge 22 Vios Challenge 21 Vios Challenge 20 Vios Challenge 19 Vios Challenge 18 Vios Challenge 17 Vios Challenge 16 Vios Challenge 15 Vios Challenge 14 Vios Challenge 13 Vios Challenge 12 Vios Challenge 11 Vios Challenge 10 Vios Challenge 9 Vios Challenge 8 Vios Challenge 7 Vios Challenge 6 Vios Challenge 5 Vios Challenge 4 Vios Challenge 3 Vios Challenge 2

 

 

Previous post

Mercedes-Benz AMG GT43 4-Pintu

Next post

Pikap Great Wall Mencabar Ford Ranger

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *