Undang - Undang

DUA Sebab Kenapa Tidak Akan Ada Sekerap Kereta Di Malaysia

Terdapat banyak perbualan dalam talian mengenai dasar sekerap kereta di Malaysia dan walaupun Kementerian Pengangkutan baru saja mematahkan semua khabar angin dan perbualan mengenainya, kami yakin beberapa pegawai agensi akan mengemukakan topik ini tidak lami lagi untuk memberi manfaat kepada beberapa pihak. Ya, kerja-kerja sekerap kereta berjaya di banyak negara …… di mana harga kereta baru TIDAK tinggi dan kerajaan mempunyai skema untuk membeli balik kereta yang dibatalkan untuk membolehkan pemilik membeli kereta baru, tetapi kami tidak ada manfaat sebegitu.

BHP Banner Sekerap

Juga, gaji golongan kelas rendah dan pertengahan kita tidak mencukupi (gaji bulanan masih tidak setara) berbanding negara-negara yang menggunakan skim sekerap kereta.

1.         Bayangkan seorang guru sekolah berumor 60 tahun yang sudah bersara yang memiliki  Honda Civic 1.6L 1996 yang sudah habis dibayar. Kereta masih dan tidak memberikan sebarang masalah. Ya, ia adalah kereta berusia 23 tahun tetapi tanpa masalah mengapa pesara ini akan sekerap Civic satu pemiliknya untuk sebuah kereta kompak baru yang ada ansuran bulanan. Kereta baru ini kurang baik daripada Civic berusia 23 tahun.kereta buang 22.         Macammana pula seorang graduan berusia 23 tahun yang bekerja di Lembah Klang memandu kereta ibunya sendiri, sebuah Nissan Latio 2008 1.6L. Kereta berfungsi dengan sempurna, mempunyai penyelenggaraan yang rendah, masih baik untuk perjalanan jauh untuk lawatan bulanan ke kampung halaman di Muar dan mempunyai beg udara untuk keselamatan yang baik. Kereta itu tidak mempunyai ansuran dan penggunaan bahan api cukup baik … hampir sama dengan kereta baru yang berharga RM80k. Dengan kos yang tinggi untuk hidup di Lembah Kang, graduan baru ini lebih baik memandu tanpa bayaran bulanan Nissan Latio sehingga gaji mereka menjadi lebih tinggi dan mungkin telah membuat bayaran muka untuk sebuah kondo kecil. Untuk sekerap Latio dan tukar kepada kereta asas baru dengan ansuran bulanan tidak masuk akal kecuali ibu bapa yang bersara di Muar membantu dengan bayaran bulanan.

Kalau diekonomi di mana harga kereta baru tertakluk kepada cukai minimum, skim End Of Life Vehicle (ELV) boleh menjadi, kerana membeli Nissan atau Honda baharu mungkin 30-35% lebih rendah berbanding dengan apa yang kita bayar hari ini.

Oleh itu, sehingga harga kereta di Malaysia turun ke tahap sama seperti Amerika Utara dan Eropah, kami akan terus mengekalkan kereta lama kami dan tak payah bayar ansuran bulanan.

kereta buang 3

 

Previous post

Sah! Dasar "Akhir Hayat Kenderaan" - “End of Life Vehicle” (ELV) Dibatalkan

Next post

Lexus LM - Bila Alphard/Vellfire Tidak Cukup Mewah

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *