Berita Auto

Adakah Mitsubishi PAJERO Akan Dibersarakan Buat Selama-lamanya?

Mitsubishi Pajero adalah plat nama terkenal di Malaysia sehinggakan setiap jenama SUV di bandar-bandar kecil dipanggil … Pajero!

Mitsubishi-Pajero-Bersara 2

BHP Banner PAJERO

Pajero sekarang adalah Pajero generasi keempat dan dijangka menerima kemas kini utama tahun ini dan SUV yang dikemas kini ini akan menjadi Pajero terakhir yang dijual di Jepun, di mana jualan tahunannya kini hanya beberapa ratus unit sahaja. Sebaliknya, generasi kedua Pajero 1990-an, adalah kenderaan terlaris di Jepun.

Edisi pertama Pajero keluar barisan pemasangan pada tahun 1982 dan diterima dengan baik (digambarkan di atas).

Mitsubishi-Pajero-Bersara 3

Mitsubishi Pajero Yang Pertama

‘Edisi Terakhir Pajero’ akan dihadkan kepada hanya 1,000 unit di seluruh dunia di mana 300 unit berpintu 3 pintu dan 700 unit berpintu 5 dan setiap unit juga akan dilengkapi dengan plak nombor unik. Kedua-dua model ini akan dikuasakan oleh enjin 3.2 liter yang sama menghasilkan 190PS kuasa dan 441Nm tork.

Konglomerat perniagaan Mitsubishi, Mitsubishi Motors, telah memperoleh tempatnya di pasaran kereta Jepun dan antarabangsa. Sejarah syarikat bermula pada tahun 1917, ketika model Mitsubishi pertama, sedan tujuh tempat duduk berdasarkan Fiat Tipo 3, keluar dari barisan pemasangan. Tidak berapa berjaya, pengeluaran telah dihentikan setelah hanya 22 unit dibina.

Mitsubishi-Pajero-Bersara 4

Pengeluaran sebenar bermula selepas penggabungan Mitsubishi Shipbuilding dan Mitsubishi Aircraft Co. pada tahun 1934. Berpusat pada pembinaan pesawat, kapal dan kereta api, syarikat itu telah sempat membuat sedan prototaip pada tahun 1937 yang dipanggil PX33. Sayangnya, ia adalah untuk kegunaan ketenteraan memandangkan perang semakin hampir.

Hanya selepas perang, syarikat itu benar-benar berkecimpung dalam pengeluaran kenderaan kecil, Mizushima dan skuter dengan nama lucu, Silver Pigeon. Kemudian bekas konglomerat itu berpecah, kerana Pihak Perikatan yang menakluk tidak melihat pembangunan perindustrian Jepun akan menguntungkan.Mitsubishi-Pajero-Bersara 5

Satu dekad kemudian, Jepun semakin maju dan pengangkutan peribadi menjadi isu sekali lagi apabila semakin banyak keluarga yang mampu  berkereta. Tibalah Mitsubishi 500, sedan untuk orang ramai, dan kemudian kereta kecil Minica dan Colt 1000 pada tahun 1963. Dengan jualan meningkat, sisa-sisa konglomerat Mitsubishi telah bersatu sekali lagi pada tahun 1970.

Langkah seterusnya bagi syarikat itu adalah untuk bersekutu dengan syarikat asing, Chrysler dalam kes ini, yang membeli 15% daripada Mitsubishi, yang memberikan pengeluar Jepun lesen untuk menjual Galants sebagai kereta tukar lencana Dodge Colt di Amerika dan Chrysler Scorpions di Australia.Mitsubishi-Pajero-Bersara 6Dengan cara ini, Mitsubishi mampu menambahkan angka pengeluaran dan menubuhkan satu siri pengedar di seluruh Eropah. Tetapi walaupun segala perkara Mitsubishi sedang meletop, ianya tidak sama untuk rakan Amerika mereka yang terpaksa menjual bahagian pengeluarannya di Australia pada tahun 1980.

Dua tahun kemudian, Mitsubishi memasuki pasaran Amerika di bawah namanya sendiri dengan sedan Tredia, Cordia dan Starion coupe. Kuota kereta ditubuhkan pada 30,000 kenderaan tetapi orang Jepun berminat untuk menambah bilangan itu dan mereka memulakan kempen pengiklanan aktif. Menjelang akhir tahun 80-an, Mitsubishi telah mencapai 1.5 juta unit yang dihasilkan di seluruh dunia.Mitsubishi-Pajero-Bersara 7

Untuk memintas peraturan import yang ketat dan untuk mengurangkan ketegangan antara kedua-dua syarikat, Mitsubishi dan Chrysler mengasaskan sebuah syarikat pembuatan kenderaan baru di Normal, Illinois dengan nama Diamond-Star Motors yang memulakan pengeluaran pada tahun 1987. Model-model yang keluar dari kilang ini termasuk Mitsubishi Eagle, Eagle Talon dan Laser Plymouth.

Pada tahun 1988 syarikat itu mengubah statusnya daripada dimiliki secara persendirian kepada umum. Mitsubishi Industries kekal sebagai pemegang saham terbesar dengan 25% syarikat, manakala Chrysler meningkat kepada 20%. Kemudian, pada tahun 1992, ia mengurangkan ekuiti ke hanya 3% bahkan menjual minatnya kepada Diamond-Star Motors, menjadikan Mitsubishi sebagai pemilik tunggal.    Mitsubishi-Pajero-Bersara 8

 

Previous post

Volkswagen Selayang Tutop Kedai

Next post

Honda Jazz Dulu Kalanya Adalah Sebuah SUV Di Jepun

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *