Kemalangan / Rosak / Recall

Mercedes S-Class Dilanda Banjir Untuk Dijual Tidak Lama Lagi

Ini adalah pemandangan yang menyedihkan untuk dilihat malam tadi di terowong stesen LRT Bukit Jalil apabila hujan lebat dan deras dan ramai pemandu di sekitar Lembah Klang terperangkap apabila lalu lintas terhenti di kawasan yang rendah ketika air banjir naik dengan begitu cepat sekali.

Mercedes Banjir 4

BHP Banner Banjir

Mercedes Banjir 3Apa Yang Harus Dilakukan Dengan Kereta Rosak Dilanda Banjir Anda

  • Perkara pertama dan yang paling penting — JANGAN cuba start kereta anda. Walaupun kereta anda masih dibiayai bank dan mempunyai insurans 1st Party anda perlu berhati-hati.
  • Cubaan untuk start kereta banjir anda boleh merosakkannya sampai tidak boleh dibaiki lagi.
  • Semak dengan syarikat insurans anda mengenai pilihan tuntutan anda. Kebanyakan syarikat insurans akan mempertimbangkan kereta itu sebagai ‘totaled’ (rosak habis sampai tak boleh diperbaiki lagi) jika air sampai ke bahagian bawah papan pemuka.
  • Syarikat insurans anda mungkin akan ‘sibuk’ dengan panggilan dan tuntutan, jadi adalah idea yang baik untuk memulakan proses awal.
  • Mula mengeringkan dalaman. Jika air masuk ke dalam kereta, lumut akan mula keluar dengan cepat. Mulailah dengan membuka pintu dan tingkap dan meletakkan tuala di atas lantai untuk menyerap air, tetapi anda harus merancang untuk menggantikan apa sahaja yang basah, termasuk permaidani, tikar lantai, panel pintu, kusyen kerusi dan upholsteri.
  • Semak minyak enjin dan penapis air anda. Sekiranya anda melihat kesan air pada dipstick minyak enjin atau tahap minyak yang tinggi, atau jika penapis udara mempunyai air di dalamnya, jangan cuba memulakan enjin. Tarik ke mekanik anda untuk buang air dan tukar minyak.
  • Periksa semua cecair lain. Sistem bahan bakar pada kereta baru biasanya tertutop, tetapi kereta yang lebih lama mungkin memerlukan sistem bahan bakar mereka dikeringkan. Brek, klac, stereng kuasa dan takungan penyejuk perlu diperiksa untuk pencemaran air.
  • Periksa semua sistem elektrik. Sekiranya enjin kelihatan OK untuk dimulakan, periksa segala yang elektrik: Lampu, lampu isyarat, penyaman udara, stereo, kunci kuasa, tingkap dan tempat duduk, lampu dalaman dll
  • Periksa roda dan tayar. Sebelum cuba menggerakkan kereta, cari serpihan yang tersangkut di sekitar roda, brek dan underbody.
  • Berhati-hati dengan alat ganti yang rosak akibat banjir dari peniaga kedai barangan alat ganti terpakai, baik semula dan /atau kereta potong.

Mercedes Banjir 2

 

Previous post

Toyota Yaris Pasaran US Dilancarkan

Next post

McLaren Senna LEGO Ambil Masa Lebih Lama Untuk Disiapkan

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *