Sukan

Litar Batu Kawan Ujian Sebenar Honda

Naib juara CP150 sewaktu pusingan pembukaan di Jasin, Md Helmi Azman menjelaskan litar Batu kawan yang menjadi venue pusingan kedua Kejuaraan Cub Prix Malaysia PETRONAS minggu ini menjadi medan ujian sebenar bagi membuktikan keupayaan jentera Honda pada musim 2019.

BHP Banner

Pelumba Hi Rev SCK Honda Racing itu menjelaskan penguasaan tiga pelumba Honda di Jasin tempoh hari banyak dibantu oleh faktor litar yang dilihat memberi kelebihan untuk mereka memaksimumkan keupayaan jentera.

“Kalau kita perhatikan sewaktu di Jasin, walaupun laluan lurus hanya 159 meter berbanding di Batu Kawan yang mempunyai jarak 293, namun sudut selekoh kedua-dua litar ini agak berbeza,” jelas juara Underbone 150cc Asia 2018 itu.

AAA_9381

“Sudut selekoh di Jasin agak lebar dan laju, jadi ia banyak memberi kelebihan kepada kami untuk mengekalkan kelajuan namun sedikit berbeza di Batu Kawan yang lebih teknikal.

“Di sini, sudut selekoh lebih kecil terutama di laluan ‘S’ dan terdapat bulatan yang akan memperlahankan kelajuan jentera dan pada masa sama memerlukan jentera kami untuk memberi tindak balas yang lebih tangkas berbanding jentera Yamaha,” jelas Helmi.

SH5_0950

Tambahnya, “Kalau diperhatikan pada musim lepas, jentera Yamaha mempunyai banyak kelebihan di litar teknikal seperti ini, jadi sebab itu perlumbaan minggu ini sangat penting dan menjadi medan ujian sebenar untuk kami mengukur prestasi jentera bagi menghadapi pusingan akan datang,” jelas Helmi yang sekali lagi meletakkan sasran untuk menamatkan saingan di atas podium.

Previous post

BMW i3s Dilancarkan di Malaysia Autoshow 2019

Next post

‘Gaya Hidup Ranger’ Meneroka Kawasan Luar Dan Menjalin Silaturahim Di Sarawak

Amirul Mukminin

Amirul Mukminin

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *