Berita Auto

Edisi Terhad Kia Stinger GTS Dibina Untuk Mengejar Kereta M

Kita sudah tahu Kia Stinger laju. Ia mungkin berlencana Korea, tetapi benda ini telah direka untuk menandingi atau mengalahkan saingan dari BMW dan Porsche.

BHP Banner Stinger GTS

Jadi apa yang boleh kita harapkan daripada Kia Stinger GTS yang lebih mahal dan lebih kuat? Jawapannya adalah penambahan kepada semua perkara (kecuali unit sebenar di jalan raya).Kia-Stinger-GTS-7Hanya 800 akan dibina dan masing-masing dengan sistem pemacu semua roda dinamik (D-AWD) yang baharu dan bahagian serat karbon. Sudah tentu, ia tidak akan menjadi kereta edisi terhad jika ia tidak mempunyai warna ‘pahlawan’ tersendiri. Bagi Stinger GTS, warna itu adalah oren premium “Federation”.Kia-Stinger-GTS-4Sistem D-AWD baru ini seolah-olah diilhamkan oleh satu yang BMW yang pasang dalam M5 terbaru mereka. Ini bermakna ia boleh dipandu semua roda sepanjang masa, tetapi berkelakuan seperti kereta pemanduan roda belakang dalam sesetengah situasi (seperti jika anda mahu pergi ‘drifting’) Anda bertanggungjawab ke mana kuasa pergi. Hanya pilih antara Mod Drive untuk nisbah kuasa belakang yang berlainan (Comfort = 40: 60, Sukan = 20: 80, Drift = 0: 100). Dalam mod Drift, kotak gear automatik 8 kelajuan juga memegang gear.Kia-Stinger-GTS-3Bukan itu sahaja, tetapi sistem D-AWD dalam GTS Kia Stinger juga mempunyai mechanical limited slip rear differential juga untuk daya tarikan dan pengagihan kuasa yang lebih baik.Kia-Stinger-GTS-6Selain itu, Stinger GTS juga dilengkapi dengan logik kawalan yang dipertingkatkan yang dapat mengesan counter steer dan banyak lagi. Mechanical limited slip rear differential ditambah kepada sistem D-AWD, yang direka untuk meningkatkan daya tarikan dan mengagihkan kuasa lebih sama rata antara roda belakang apabila slip dikesan.Kia-Stinger-GTS-5Dari segi estetika, eksterior Stinger GTS mendapatkan beberapa bahagian serat karbon di sekeliling gril, cermin sisi dan vents serta lencana ‘GTS’ dan ‘Stinger’. Di dalamnya, balutan Alcantara dan Chamude kepada stereng, konsol tengah dan headliner.

Sayang sekali kita di Malaysia, tidak mungkin dapat melihat GTS Stinger ini tetapi Stinger yang biasa masih merupakan kereta yang sangat istimewa dan Naza Kia mempunya di beberapa unit di bilik pameran mereka. Mengapa tidak pergi lihat sendiri kereta-kereta Kia zaman sekarang?Kia-Stinger-GTS-2

 

 

Previous post

Kawasaki Z400 dan Z250 Dilancarkan Bagi Pasaran Malaysia

Next post

KIA HabaNiro - Kereta Konsep Masa Depan

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *