Undang - Undang

Hapuskan Ekzos Kotor Seperti Ini Sebelum Kita Semakin Sakit

Setiap hari, kita pemandu bandar melihat bas, trak, kereta lama dan motosikal memuntahkan asap kotor hitam ke udara. Pemandu tidak lagi boleh membuka tingkap mereka pada awal pagi atau lewat malam selepas ribut petir untuk menikmati udara segar tetapi sebaliknya perlu menggunakan kawalan iklim mereka dengan fungsi edaran udara dalaman diaktifkan.

Apakah penyelesaiannya dalam masa terdekat in i? Larang ekzos kotor dari jalan raya! Well, inilah sebab mengapa Puspakom ditubuhkan dan itulah sebabnya mereka adalah satu-satunya organisasi di Malaysia untuk melakukan pemeriksaan kenderaan sebelum kenderaan layak berjalan.

Perkara 4 di bawah menunjukkan bahawa mendapatkan kenderaan udara bersih sangat sukar untuk dikawal kerana banyak kenderaan komersial mendapat kelulusan dari pemeriksaan Puspakom kerana penipuan dari pengendali, pemandu dan pemilik kenderaan.

Inilah faedah pemeriksaan:

i) Keselamatan

Memeriksa kenderaan anda dua kali setahun akan dapat mengesan sebarang masalah mekanikal yang akan menjejaskan kebolehpercayaan kenderaan anda.

ii) Keyakinan

Pemeriksaan kenderaan yang menyeluruh memberikan anda keyakinan dan jaminan yang sangat baik bahawa kenderaan anda berada dalam keadaan yang baik dan optimum.

iii) Penjimatan kos

Pemeriksaan kenderaan 10 mata dapat membantu anda dan menentukan sebarang kecacatan mekanik di dalam kenderaan anda sebelum ia menjadi lebih serius dan mahal.

iv) Persekitaran

Tentukan kenderaan anda diperiksa untuk memastikan bahawa kenderaan anda tidak mengeluarkan asap berlebihan dan gas berbahaya yang mencemarkan alam sekitar mengikut Akta Alam Sekitar 1974.

v) Kesahan

Pemeriksaan kenderaan di PUSPAKOM akan melindungi anda daripada apa-apa akibat pembelian kenderaan yang mengalami ketidakpatuhan seperti kenderaan ‘potong dan sambung’ dan/atau dicuri. Pemeriksaan itu akan mengesahkan kesahihan kenderaan anda mengikut semua keperluan undang-undang Akta Pengangkutan Jalan 1987.

Baru-baru ini kerajaan dan pihak tertentu mengatakan Puspakom adalah monopoli dan mereka harus mempunyai pesaing. Ketika ini ianya bukan tugas yang mudah bagi mana-mana pemain baru untuk mengambil bahagian atas alasan berikut:

  1. Puspakom sudah bertahun banyak melabur di lokasi mereka berada di tempat yang betul … berdekatan Jabatan Pengangkutan Jalan Raya (JPJ) atau bersebelahan dengan JPJ.
  2. Puspakom telah melabur tenaga kerja dan peralatan.
  3. Puspakom telah melabur dalam peningkatan peralatan setiap tahun.

Bagi pemain baru untuk bersaing dengan Puspakom mereka perlu melabur dalam perkara berikut:

  1. Kos tanah yang mahal untuk membina kemudahan untuk menampung kenderaan komersial.
  2. Kos peralatan mahal untuk ujian.
  3. Kos tenaga kerja yang mahal.
  4. Kos pemasaran yang mahal untuk mendidik orang ramai.

Jadi siapa yang akan menjadi syarikat untuk menyaingi Puspakom? Kami tidak melihat mana-mana pemain yang berpotensi di pasaran terutamanya apabila anda melihat kos permulaan terhadap kos pemeriksaan yang dikenakan.

Previous post

BHPetrol RM5,000 Hanya Swipe & Menang

Next post

Dari Alaska tKe Tierra del Fuego Dengan VW Golf 1974

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *