Undang - Undang

Sah! Dasar “Akhir Hayat Kenderaan” – “End of Life Vehicle” (ELV) Dibatalkan

Menteri Pengangkutan Malaysia, Anthony Loke baru-baru ini mengecam laporan dari sebuah akhbar tempatan bahawa kerajaan Pakatan Harapan merancang untuk memperkenalkan semula dasar untuk menghapuskan kenderaan lama dari jalan raya.

BHP Banner Kereta Akhir Hayat

Selepas banyak kajian yang dilakukan, ia sedar bahawa dasar ini tidak boleh dipraktikkan di Malaysia dalam dekad yang terdekat kerana ia tidak memberi manfaat kepada rakyat Malaysia yang berpendapatan rendah kerana harga kereta baru masih tinggi di Malaysia berbanding dengan jiran Thailand dan Indonesia .Akhir Hayat 2Menteri dipetik berkata “Itu berita palsu. Tidak ada dasar ELV buat masa ini. Seperti yang telah saya katakan berkali-kali, terdapat kajian yang dilakukan sebelum ini tetapi tidak ada pertimbangan (oleh kerajaan).Akhir Hayat 3“Saya terkejut dengan artikel yang diterbitkan sebelum mendapatkan penjelasan dari kementerian,” katanya.Akhir Hayat 6Laporan itu memetik Ketua Pegawai Eksekutif Institut Automotif, Robotik & IoT Malaysia (MARii) Malaysia Datuk Madani Sahari yang mengatakan bahawa kenderaan lama akan dikehendaki menjalani pemeriksaan sebelum dibenarkan memperbaharui cukai jalan dan insurans kereta masing-masing.Akhir Hayat 4Anthony Loke menegaskan bahawa perkara-perkara yang berkaitan dengan dasar ELV hanya boleh diumumkan oleh Kementerian Pengangkutan, sambil menambah bahawa pelaksanaan dasar tersebut terletak di bawah kuasa Jabatan Pengangkutan Jalan (JPJ).

“Pembaharuan cukai jalan juga berada di bawah JPJ, bukan agensi lain. Saya harap media akan mendapat penjelasan daripada kementerian sebelum menulis laporan itu. “Anthony Loke juga menambah bahawa apa-apa berita yang tidak tepat (palsu) akan mengelirukan orang ramai.Akhir Hayat 5Di bawah Dasar Automotif yang dikaji semula pada Oktober 2009, bekas Kerajaan Barisan Nasional memperkenalkan pemeriksaan tahunan mandatori sebagai syarat untuk pembaharuan cukai jalan bagi semua kenderaan berumur 15 tahun ke atas sebagai langkah pertama ke arah pelaksanaan dasar ELV penuh.

Walau bagaimanapun, dasar itu dibatalkan selepas seminggu berikutan reaksi daripada orang ramai. Pada masa itu, dilaporkan bahawa 2.7mil atau 14.5% kenderaan di jalan raya lebih daripada 10 tahun.

Akhir Hayat 7

Mau Beli Kah?

 

Previous post

Hypercar Elektrik Pertama Lotus: Type 130!

Next post

DUA Sebab Kenapa Tidak Akan Ada Sekerap Kereta Di Malaysia

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *