Hibrid, Elektrik, Hidrogen

Sistem Hibrid Ringan 48-Volt Hyundai

Hyundai Motor kini telah menggabungkan teknologi hibrid ringan 48-Volt yang cekap dan responsif dengan enjin diesel CRDi 100 liter / 136-PS 1.6 liter.

BHP Banner 48-Volt

Sebagai tambahan kepada powertrain diesel CRDi 48-Volt 2.0 yang diperkenalkan pada Tucson baharu 2018, Hyundai Motor kini menggabungkan teknologi hibrid ringan 48-Volt yang cekap dan responsif dengan enjin diesel CRDi 100 liter / 136-PS 1.6 liter .

Teknologi ini terdiri daripada bateri 48-Volt, Starter Generator Hibrid Ringan (MHSG) dan converter LDC (Voltan Rendah DC / DC). Sebagai tambahan kepada sistem elektrik 48V, kenderaan ini dilengkapi dengan sistem elektrik 12V konvensional, yang disambung melalui penukar DC / DC ke sistem 48V. Oleh itu, sebahagian daripada tenaga yang disimpan dalam sistem bateri 48V juga boleh digunakan untuk menstabilkan bekalan kuasa on-board 12V.

Bateri lithium-ion 0.44 kWh 48V, yang membekalkan sistem hibrid ringan dengan tenaga elektrik, terletak di bawah petak bagasi belakang, manakala MHSG dipasang ke enjin pembakaran. Tali sawat menyambungkan MHSG kepada lengan injap enjin pembakaran dalaman. MHSG menjana tenaga kinetik dari pemulihan sehingga 12 kW dan tork 55Nm pada aci MHSG.

Teknologi Hibrid Ringan Hyundai seperti yang digunakan dengan Tucson Barhau secara signifikan meningkatkan ekonomi bahan api powertrain dan pelepasan CO2 sehingga 11 peratus * bergantung kepada spesifikasi kenderaan. (* NEDC 2.0) Sebagai faedah tambahan, sistem ini menyokong enjin pembakaran dalaman, mengimbangi kuasa semasa tahap pemanduan yang berlainan, dan membantu membawa permulaan enjin yang lebih cepat dan lancar. Oleh itu, pergantungan terhadap enjin pembakaran dalaman dikurangkan.

Hyundai Tucson 48V 4

Permulaan Perlepasan Yang Selesa

Sistem hibrid ringan mempunyai kelebihan tertentu dalam trafik bandar, dengan MHSG menyokong pembakaran enjin ketika permulaan selepas berhenti lalu lintas. Tindakan ini menyokong permulaan, pelancaran enjin lebih cepat dengan tork tambahan, menarik tenaga dari bateri 48V. Hasil daripada tork penghantaran awal dan lebih pantas, permulaan enjin boleh dijangka dalam 0.2 saat. Pemula 12V konvensional hanya digunakan untuk operasi permulaan awal jika minyak enjin masih sejuk dan tork permulaan yang lebih tinggi diperlukan.

Hyundai Tucson 48V 1Cekap Dan Meningkatkan Pecutan

Di bawah pecutan, MHSG menyokong pembakaran enjin dengan kompensator 4 hingga 12 kW kuasa, bergantung kepada keadaan sistem bateri dan tahap input pecutan dari pemandu. Sebaik sahaja kelajuan yang diperlukan dicapai, MHSG beralih ke mod neutral, tanpa kuasa. Akibatnya pelepasan CO2, serta penggunaan bahan api, boleh dikurangkan sehingga 11 peratus. * (* NEDC 2.0)

Pemanduan Berterusan

Pada kelajuan yang tetap, MHSG sama ada sedang terbiar atau bertindak sebagai penjana yang mengecas bateri 48V, bergantung pada keadaan bateri yang dikenakan.

Pemulihan

Dalam brek yang aktif atau fasa overrun, putaran crankshaft menjanakan MHSG, yang kemudian bertindak sebagai penjana dengan output pemulihan maksimum 10 hingga 12 kW. Penjana menukarkan tenaga brek kinetik kepada elektrik kembali ke bateri 48V. Dalam fasa-fasa ini, enjin pembakaran masih dihidupkan dan klac sentiasa ditutup untuk memindahkan kuasa dari roda mengatasi penghantaran dan enjin ke MHSG.

Hyundai Tucson 48V 2Start-Stop Lanjutan

Dalam perjalanan kelajuan rendah, fungsi permulaan-berhenti diaktifkan pada 30 km / j. Di bawah penurunan kelajuan antara 30 dan 0 km / j, dan dengan klac tidak dipisahkan, enjin dimatikan sepenuhnya.

Model Tambahan Yang Akan Dilengkapi Dengan Powertrain Hibrid Ringan

Dengan powertrain hibrid ringan tambahan untuk model terlarisnya di Eropah, Hyundai mengembangkan lagi strategi elektrifikasinya untuk menjadikan teknologi bersih dapat diakses oleh lebih banyak pelanggan. Terima kasih kepada sistem hibrid yang ringan, pelanggan mendapat faedah daripada kos dagangan yang baik antara kos pembelian dan pengurangan penggunaan bahan api dan pelepasan CO2.

Sistem yang sangat cekap ini telah dibangunkan di Pusat Teknikal Eropah Hyundai di Jerman dan Pusat R & D Hyundai di Namyang, Korea. Ia akan digunakan dengan lebih banyak pada masa akan datang, sebagai sebahagian daripada gabungan penyelesaian syarikat.

Hyundai Tucson 48V 3

 

Previous post

BMW Z4 (G29) Buat Penampilan Sulung di Malaysia

Next post

Kilang Cat Swedish Volvo Baharu Mesra Alam

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *