Berita Auto

Saab & Supercar Sweden Koenigsegg Bersatu

Saab (kini dimiliki sepenuhnya oleh kumpulan Cina) melabur 150 juta euro (USD171 juta) dalam usahasama dengan supercar Sweden, Koenigsegg, dalam langkah yang dapat melihat mereka membangunkan kenderaan elektrik baru.Banner.BHP.Infiniti.Thematic.Web.GG.BM

National Electric Vehicle Sweden AB (NEVS), di mana Evergrande Health China baru-baru ini menjadi pelabur majoriti, berkata ia akan mengambil 65% kepentingan dalam usaha sama baru untuk “membangunkan produk untuk segmen baru dan belum dimanfaatkan,” menurut kenyataan minggu ini.Koenigsegg_Regera-2Koenigsegg akan memegang selebihnya, dan menyumbangkan harta intelek (IP), lesen teknologi dan reka bentuk produk. Perjanjian itu mendalamkan pendedahan China kepada pembuat kereta Sweden, dengan Geely memiliki Volvo Cars dan pelabur terbesar dalam syarikat pembuat trak AB Volvo, dan satu lagi pelabur China telah mencipta NEVS pada 2012 selepas membeli aset teras dan hak-hak IP Saab Automobile berikutan lingkupnya jenama General Motors.

NEVS, yang memiliki pangkalan pengeluaran di Trollhättan di Sweden dan Tianjin di China dan merancang satu lagi di Shanghai, telah berusaha untuk mewujudkan dirinya sebagai pembuat elektrik tulen, tetapi masih belum menghasilkan sebuah kereta.

Penyerapan tunai USD930 juta Evergrande Health ke NEVS, yang diumumkan bulan ini, dilihat sebagai saluran hidup kedua, memberikan dana untuk membangunkan kenderaan elektrik yang mahal dan akses kepada teknologi auto baru, di mana Evergrande berkembang. Firma Cina adalah unit pemaju hartanah China Evergrande Group dan merupakan bekas pelabur dalam pemaju kenderaan elektrik A.S. Faraday Future.Koenigsegg_Regera-3Perjanjian ini akan memberi NEVS 20% kepentingan dalam Koenigsegg dan berpotensi membuka jalan untuk itu untuk memulakan penghantaran produk ke pasaran, dengan perkongsian longgarnya dengan Didi Chuxing, Uber China, namun menghasilkan apa-apa konkrit.

“Koenigsegg adalah syarikat yang menarik untuk membangunkan kereta canggih dengan teknologi yang unik dan dengan asas pelanggan yang berlainan … Kami mempunyai kedua-dua kecekapan dan kemudahan untuk menyokong Koenigsegg dalam perjalanan mereka ke hadapan,” kata Pengerusi NEVS Kai Johan Jiang.

Koenigsegg, yang disokong oleh pelabur A.S. dan Norway, berusaha untuk membeli Saab selepas kejatuhan 2011 tetapi perjanjian itu tidak menjadi. Walaupun jenama hypercar mewah ini telah membina hibrid plug-in, ia belum lagi membangunkan kenderaan elektrik sepenuhnya.Koenigsegg_Regera-4

Previous post

Land Rover Buat U-Turn, Batal Pengeluaran SV Coupe

Next post

Proton Iriz Facelift Dapat Fungsi Arahan Suara

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *