Bisnes

Sasaran Jualan 2018 Geely Tidak Tercapai. Saham Menurun.

Geely Automobile Holdings, rakan kongsi Proton, sedang mengalami kerugian di pasaran saham. Pada bulan Julai lalu, syarikat itu berdagang lebih 20HKD sesaham, tetapi sejak itu, keadaan tidak kelihatan baik untuk konglomerat auto Cina ini. Semalam sahaja, stok turun sebanyak 11% ke 10.14HK $, menjadikannya salah satu saham yang terburuk Indeks Hang Seng.

Adakah ini akan memberi kesan kepada pembuat kereta negara kita? Kami rasa tidak. Penganalisis menunjuk kepada sasaran penjualan yang tidak tercapai oleh Geely pada 2018 (mereka menyasar untuk 1.58 juta unit, tetapi menjual 1.5 juta) dan jangkaan jualan yang lebih rendah untuk 2018 sebanyak 1.51 juta.

Ini bukan salah pengurusan Geely. Kejayaan mereka dengan Volvo Cars tahun lepas tidak boleh dinafikan. Ini disebabkan terutamanya oleh kelembapan ekonomi global berkat perang perdagangan Drumpf dengan China.

Mari kita lihat bagaimana pembuat kereta China yang paling bercita-cita ini bertindak terhadap perubahan angin ini. Adakah Proton atau Lotus akan terpengaruh? Itulah yang kita lihat. Mungkin pasaran domestik China yang semakin mengecil akan terus mendorong usaha Geely ke arah kedua-dua syarikat ini.

Previous post

Pernahkah Anda Nampak Volvo 262 Cabriolet Ini?

Next post

Menangi Percutian ke Itali, New Zealand atau Korea Selatan dengan Shell

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *