Gaya Hidup

Muzium Ferrari Merayakan Ulang Tahun Ke-50 Schumacher

Peminat dan wakil Kelab Scuderia Ferrari dari seluruh Eropah berduyun-duyun pergi ke Muzium Ferrari untuk pembukaan pameran ‘Michael 50’ sempena ulang tahun ke-50 juara itu.

Maranello mengaturkan pameran khas ini yang menceritakan kisah kerjaya F1 Michael Schumacher yang memecah rekod yang luar biasa: juara Jerman memenangi tujuh gelaran dunia, 91 kemenangan dan 155 podium.
Hall of Victories memaparkan beberapa Ferrari single-seater yang terpenting yang dipandu beliau dalam sebelas tahun beliau dengan Scuderia. Mereka terdiri daripada F310 tahun 1996, dimana Schumacher memenangi tiga GP dalam musim pertamanya dengan Prancing Horse, ke F399, kereta yang memenangi gelaran Constructors pada tahun 1999 untuk menetapkan pasukan tertua Formula 1 dengan kemenangan yang luar biasa . Terdapat juga F1-2000 daripada legenda ‘Alba Rossa’ (‘Red Dawn’), ketika di Suzuka di mana Michael menjamin Ferrari gelaran dunia pertama  sejak Jody Scheckter 21 tahun sebelumnya. Kemudian, tentu saja terdapat rekod pemecatan rekod F2002 dan F2004, dan 248 F1 tahun 2006, di mana dia menang di GP China untuk kemenangan yang ke 72 dan terakhirnya dengan Ferrari.
Peminat juga akan diperkenalkan kepada Schumacher yang kurang dikenali, iaitu Schumacher si pemaju. Sesungguhnya, selepas meninggalkan Formula 1, pemandu Jerman kekal di Ferrari bukan sahaja untuk membantu Scuderia tetapi turut menyumbang kepada pembangunan pelbagai kereta jalan raya, seperti 430 Scuderia pada tahun 2007 dan Ferrari California pada tahun 2008.
Pameran itu akan disertai bersama dengan pameran ‘Didorong oleh Enzo’ dan ‘Passion and Legend’, yang sudah dibuka di Muzium Maranello.’Michael 50′ telah dianjurkan dengan kerjasama The Keep Fighting Foundation.
Michael Schumacher mengalami kecederaan kepala yang teruk dan berada dalam koma lima tahun lalu.Legenda Formula 1 yang dikasihi itu bermain ski dengan anaknya di resort ski Meribel di Perancis pada Disember 2013 apabila kemalangan itu berlaku.Walaupun beliau pemain ski yang berpengalaman, Schumacher jatuh pada kelajuan yang agak rendah dan kepalanya terhantuk batu.

Dan, menurut laporan Mail Online bertarikh 17 Disember 2017, Schumacher tidak lagi koma atau benafas dengan tiub lagi.

Walau bagaimanapun, dipercayai ahli sukan itu masih menerima rawatan kejururawatan dan terapi yang rapi.

Previous post

SUV Genesis Disahkan Akan Datang Tahun Ini

Next post

Harga RON95, RON97 dan Diesel Turun Bermula Tengah Malam Ini

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *