Undang - Undang

WHO Umum Angka Maut Di Jalan Raya Setiap Tahun Mencecah 1.35 Juta

Pertubuhan Kesihatan Sedunia (WHO) baru-baru ini menerbitkan laporan status ‘Global mereka mengenai keselamatan jalan raya 2018’ dan nada keseluruhannya tidak bagus. Ia mendapati bahawa kematian yang berkaitan dengan lalu lintas telah meningkat kepada 1.35 juta orang setahun walaupun kemajuan dalam keselamatan jalan raya.

Laporan itu menyatakan bahawa risiko kematian lalu lintas jalan raya kekal tiga kali lebih tinggi di negara berpendapatan rendah daripada di negara berpendapatan tinggi. Penunggang motosikal dan penumpang menyumbang 43% daripada semua kematian trafik jalan raya di Asia Tenggara.

Laporan itu menyatakan bahawa beberapa langkah mudah telah menyumbang kepada keadaan yang lebih selamat. Apakah langkah-langkah ini?

Perundangan yang lebih baik perihal memandu laju, memandu mabuk, penggunaan alat keselamatan kanak-kanak, tali pinggang keledar dan topi keledar motosikal.

Lorong pejalan kaki yang lebih baik, lorong khusus untuk basikal dan motosikal serta mengawal kawalan kestabilan dan sistem brek maju turut menyumbang kepada keputusan yang lebih baik.

 

Previous post

BMW Masih Percayakan Kuasa Diesel Dengan Generasi ke-3 3-Series

Next post

BMW Group & Porsche Bekerjasama Untuk Membuat Pengecasan Kereta Elektrik Super Pantas

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *