Berita Auto

Volvo, Jaguar, BMW & Benz Ingin Memacu Sektor SUV Kompak Premium

SUV kompak premium adalah segmen yang paling pesat berkembang di Eropah dan tidak lama lagi Asia kerana Volvo, Jaguar, Mercedes, Peugeot, DS, Renault dan BMW telah membantu meningkatkan jualan Eropah sehingga mereka akan melebihi setengah juta tahun ini untuk kali pertama .

Pertumbuhan pesat akhirnya akan mendorong jualan melebihi 700,000 pada tahun 2021, yang bermakna segmen itu akan mempunyai lebih daripada dua kali ganda daripada angka 2016 di bawah 350,000. Segmen bergaya ini dicipta oleh BMW X1 hampir 10 tahun yang lalu dan model terus menguasai jualan, dengan 62,287 unit pada separuh pertama, menurut angka dari penganalisis pasaran JATO Dynamics. Tetapi dominasinya sedang diancam oleh XC40 dan GLA.

Volvo XC40, Jaguar E-Pace dan DS 7 Crossback dijual pada tahun ini untuk memberikan jenama mereka kehadiran di sektor ini untuk kali pertama. Sementara itu, ketibaan BMW X2, memberikan BMW sebuah varian yang lebih sporty dan memperkuat kepimpinan sektornya tahun ini.

Kemudian pada tahun ini, Audi Q3 yang ditempatkan di tempat ketiga akan digantikan dengan model baru. Q3 adalah kunci kepada barisan Audi selepas menjadi No. 3 penjual di seluruh dunia di belakang kereta SUV midsize Q5 dan A4 midsize.

Penjual No. 6 segmen premium SUV, Range Rover Evoque, akan digantikan tahun depan dan satu lagi pendatang baru, Lexus UX, dijual bulan ini. Lebih jauh lagi pada masa akan datang, Mercedes sedang bersedia untuk menggantikan GLAnya selepas pelancaran hatchback padat A-kelas baru di mana SUV akan didasarkan.

Alfa Romeo akan memasuki segmen ini untuk kali pertama sebelum 2022, kata syarikat itu awal tahun ini. Pada masa itu, Alfa menganggarkan segmen itu akan mencakupi 12% pasaran premium di seluruh dunia.

Previous post

Yamaha X-Max 250 Kini Dalam Dua Warna Baharu

Next post

Adakah Opel Akan Kembali Ke Malaysia?

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *