Aksesori / Produk / Alatan / Minyak

Toyota Bekerjasama Dengan Grab Menggunakan Data Pemandu Dengan Lebih Berkesan

Livestream bersama antara Grab dan Toyota Motors mendedahkan pengumuman yang agak menarik. Melalui kerjasama dengan Grab, Toyota memanfaatkan kelebihan daya saing mereka, seperti Sistem Pengeluaran Toyota dan teknologi dalam kesambungan kenderaan.

Sebagai permulaan, Toyota akan mula menawarkan apa yang mereka panggil “Total-care Service” untuk Grab.

Ini adalah perkhidmatan di mana para peniaga Toyota dan ride-hailing seperti Grab akan menggunakan data kenderaan bersama pada platform maklumat umum, untuk menyediakan pelbagai perkhidmatan yang berkaitan dengan pengangkutan seperti pengurusan armada, insurans automotif dan penyelenggaraan kenderaan.

Toyota akan menawarkan perkhidmatan “Total Care” ini buat kali pertama di mana sahaja di dunia, kepada 1,500 kenderaan yang dimiliki oleh Grab Rentals di Singapura. Pendek kata, perkhidmatan ini menggunakan data kenderaan dari perakam memandu penghantaran data kenderaan Toyota (Translog) untuk melaporkan keabnormalan Grab. Dengan menggabungkan ini dengan rakaman video, Grab boleh menentukan jenis sokongan untuk memberi pemandu.

Satu lagi kes adalah untuk menasihati pemandu berdasarkan tingkah laku memandu mereka kerana TransLog boleh mendapatkan maklumat kenderaan. Toyota membenarkan Grab untuk memanfaatkan teknologi mereka untuk menawarkan pemandu dan pengguna mereka dengan keadaan yang lebih selamat dengan ketenangan fikiran apabila menggunakan Grab.

Data pemanduan ini juga boleh digunakan untuk mempengaruhi dasar insurans automotif tertentu.

Penyelenggaraan kenderaan juga penting kerana dilaporkan bahawa kenderaan ride-hailing menggunakan sekitar lima kali lebih banyak pembatuan berbanding kenderaan milik persendirian. Oleh itu, kenderaan-kenderaan ini memerlukan penyelenggaraan lebih kerap.

Oleh itu, adalah penting untuk memastikan kenderaan ini dalam keadaan selamat melalui penyelenggaraan yang berkualiti dan tepat pada masanya. Ia juga penting untuk meminimumkan downtime kenderaan dengan meningkatkan kecekapan penyelenggaraan. Itulah sebabnya Toyota berusaha untuk menggunakan data mengenai corak memandu dan kesihatan kenderaan untuk mengoptimumkan jadual penyelenggaraan dan mengurangkan downtime kenderaan. Untuk butiran, lihat video.

Previous post

Porsche 718 Cayman T dan 718 Boxster T Tetap Berbisa

Next post

Nissan GT-R Edisi Naomi Osaka Terhad Kepada 50 Unit Sahaja

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *