Kemalangan / Rosak / Recall

Kereta Terlibat Dalam Kemalangan Dan Ianya Tidak Akan Dibaiki BETUL!

Bengkel kereta yang ‘berdaftar’ adalah nama lain untuk perniagaan ‘cepat kaya’. Ya, jalankan bengkel kereta yang disahkan hari ini dan esok ganjaran yang baik terjamin untuk pemilik bengkel dan kesengsaraan bagi pemilik kereta yang terpaksa berurusan dengan mereka. Syarikat insurans juga terpaksa terima saja kerana mereka memerlukan kereta dibaiki untuk pelanggan mereka kembali memandu di jalan raya.

Seorang kawan yang baik baru-baru ini terlibat dalam kemalangan dan dilanggar oleh pemandu lain. Keretanya tidak pernah dilanggar selama 6 tahun dan kini telah kena langgar dari tepi. Syarikat insurans pemandu lain yang terlibat cepat bertindak balas selepas laporan kemalangan itu difailkan dan pembaikan itu mengambil hampir 2 bulan dengan alasan kesukaran mendapat alat ganti walaupun ia merupakan kereta pasangan tempatan. Sebaik siap, seperti semua kereta yang dibaiki setelah kemalangan, kereta itu dikembalikan kepada rakan saya masih dalam keadaan yang sangat buruk …… aduan selepas aduan dan banyak kali ulang alik ke bengkel panduan keretanya masih tidak betul dengan masalahnya yang berterus. Kini setelah kira-kira 2 bulan kemudian … tiada apa yang telah dilakukan untuk membetulkan keretanya baik pulih seperti sedia kala. Gegaran, panel badan tidak sepadan dan cat tidak sepadan adalah antara isu yang dia harus hadapi setiap hari ketika dia memandu dan dia bimbang bila tiba masa untuk menjual kereta, istilah ‘kemalangan bebas’ tidak boleh digunakan dan nilai keretanya dalam lot kereta terpakai akan kurang 15-20%. Siapa yang menanggung kerugian ini?

So, apa yang boleh dilakukan untuk membetulkan masalah ini? Dimanakah kita boleh mencari keadilan? Bolehkah tribunal membantu? Soalan kami pemandu perlukan jawapan setiap hari ketika kami berada di jalan raya.

 

 

 

Previous post

Mitsubishi D5:Delica Versi Off-Road

Next post

Lego Technic Perkenal Set Chevrolet Corvette ZR1

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *