Berita Auto

Hanya RM48,000 Untuk Sebuah Hot Hatch … Amacam?

Seketika dahulu … hanya pada tahun pertama sahaja … .. kereta ini adalah hot hatch yang diidami. VW Polo GTI adalah kereta untuk dimiliki (sebagai kereta ke-3 di garaj masing-masing) walaupun dengan pemilik kereta sport. Ia adalah comel, cepat dan lincah. Harga yang diminta pada harga RM132,888 menyebabkan permintaan melebihi bekalan dan kerana itu, dalam tempoh 6 bulan pertama pengenalan kereta ini ia telah  bertukar pemilik untuk harga premium sehingga mencecah sehingga RM15k.

Hari ini, Polo GTI seperti Golf TSI, Jetta TSI dan sedan Passat telah menyaksikan nilai yang menurun dan inilah sebab mengapa Polo GTI yang berusia 6 tahun ini (model 2012 pendaftaran 2013) dengan hanya 61,500 kilometer kini hanya mahukan RM48,000 sahaja. Tetapi, kesemua gremlins dan isu-isu terdahulu mengenai kereta ini pasti sudah diselesaikan.

Polo GTI adalah padat, ringan dan ia mempunyai enjin 1.4L yang menyampaikan 180bhp kuasa dan 250Nm tork melalui roda hadapannya, yang diurus oleh gearbox DSG tujuh kelajuan. Hasilnya membolehkan Polo GTI ini mencapai 229km / j dan memecut dari 0-100km / j dalam hanya 6.9 saat. Polo GTI adalah kereta pemandu dari pencucuhan ke pakir. Segala-galanya mengenai kereta itu hanya melancarkan pemanduan dan ia sangat menyeronokkan, terutamanya apabila ia dikerjakan dengan secukupnya. Rahsia kehebatan kenderaan ini bagaimanapun adalah kerana fizik  nisbah kuasa besar berbanding berat badan. Steering responsif dan memberikan maklum balas yang hebat manakala kotak gear 7-kelajuan lancar dalam penukarannya dan paddle shifters yang cepat dan tepat menawarkan keseronokan tambahan.

Ciri-ciri keselamatan adalah yang terbaik dalam segmen dengan Sistem Penggera Anti-Pengunci (ABS) dengan Pengedaran Tekanan Elektronik (EBD) serta Program Penstabilan Elektronik (ESP) termasuk Kunci Berbeza Elektronik (EDL) dan ASR Pengawalselia Anti-Slip.

Fasad luar kereta ini tidak berbeza dari Polo biasa, dengan penambahan sunroof serta aloi 17-inci sporty, gril sarang lebah dan lencana ‘GTI’ kecil yang menandakan ia sebenarnya serigala samaran. Secara keseluruhannya, Polo GTI boleh menjadi hot hatch tulen dengan tunggangan yang cepat dan pantas tetapi ia juga merupakan mesin memandu yang menyampaikan penggunaan bahan api gabungan sebanyak 6.1L / 100km apabila kaki anda tidak menekan ke lantai.

Untuk maklumat lanjut sila hubungi:

Azmi – 012-2877477

Skantha – 012-3796671

Previous post

Volvo S60, V60 Terima 5 Bintang Dari Euro NCAP

Next post

Perancangan Revival Mazda MX-6 ... Adakah Ianya 'Vision Consept'?

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *