Autonomi

Rancangan Untuk Kereta Autonomi Red Flag Motors & Baidu

Gergasi teknologi Cina, Baidu berkata pada Khamis ia akan melancarkan kereta penumpang autonomi sepenuhnya tahun depan dalam perkongsian dengan Hongqi, atau Red Flag, jenama yang digunakan oleh elit politik China. Hongqi, yang dimiliki oleh pembuat kereta China FAW Group, secara meluas dianggap sebagai simbol elit revolusioner komunis awal China, termasuk Mao dan Deng Xiaoping, yang menggunakan sedan mewah pada tahun 1960-an dan 1970-an.

Baidu akan menghasilkan sejumlah 4 kenderaan Hongqi yang berautomatik sepenuhnya pada 2019 untuk operasi perintis, sebelum pelepasan lebih luas pada tahun 2020, Ketua Pegawai Eksekutif Baidu Robin Li dan Pengerusi FAW Xu Liuping berkata pada suatu acara yang diadakan untuk mengumumkan rancangan itu. Baidu sebelum ini telah melancarkan bas dan trak autonomi sepenuhnya, tetapi kereta Hongqi menandakan tarikan utama ke dalam kenderaanyang memandu dirinya sendiri untuk kegunaan awam.

Syarikat berteknologi tinggi ini mengetuai usaha China untuk membina kereta autonomi dengan sokongan kuat dari kerajaan China, yang menamakan Baidu – perniagaan utamanya adalah carian internet – sebagai salah satu daripada empat juara kebangsaan dalam kecerdasan buatan (AI).

Syarikat itu juga bekerjasama dengan beberapa bandar terbesar di China, termasuk Beijing dan Shanghai, untuk membangunkan infrastruktur pemanduan autonomi dan teknologi pengangkutan pintar awam.

Marque Hongqi telah mengalami beberapa perubahan sejak beberapa dekad-dekad ini, yang tidak mendapat sokongan untuk tempoh 1980-an, tetapi baru-baru ini dihidupkan semula di tengah-tengah usaha nasional untuk mempromosikan jenama Cina. Pada bulan April di pameran kereta Beijing, Red Flag menyampaikan konsep kereta elektrik dua pintu yang dipanggil E-Jing GT.

Presiden Xi Jinping menaiki kereta Hongqi semasa perbarisan tentera baru-baru ini dan bulan lalu sebuah kereta Hongqi digunakan sebagai pengangkutan Perdana Menteri Jepun Shinzo Abe dalam lawatan negara yang jarang berlaku.

Previous post

Shell Malaysia Tuan Rumah Meet & Greet Peminat Dengan Jorge Lorenzo

Next post

Ini Dia Kia Forte GT ...... Adakah Ia Akan Datang Ke Malaysia?

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *