Berita Auto

Mengapa Subaru Menegaskan Enjin Boxer Mereka

Enjin pembakaran dalaman datang dalam pelbagai konfigurasi. Kebanyakan kita biasa dengan enjin V12 dan V10 dalam supercar, tetapi pemandu biasa mendapati dirinya dalam sebuah kereta dengan enjin inline-4. Enjin inline-4 adalah praktikal, murah dan mudah untuk dipakej untuk kedua-dua pemacu roda depan dan varian pemacu semua roda. Itulah sebabnya anda boleh mendapati enjin-enjin ini dalam hampir semua dari sedan yang paling murah ke saloon mewah Jerman yang paling canggih hari ini.

Tetapi hanya dua pengilang hari ini menghasilkan enjin boxer, dan hanya satu dari mereka menyediakan enjin boxer dalam kenderaan pasaran massa. Kita bercakap tentang Subaru.

Enjin boxer adalah salah satu teknologi teras Subaru. Mereka telah menyempurnakan jenis enjin ini sejak beberapa dekad yang lalu. Tetapi mengapa lalui semua kerumitan ini? Apa gunanya melakukan perkara yang berbeza?

Well, enjin boxer mempunyai banyak kelebihan yang membuat mereka unggul secara teknikal daripada mesin inline-4. Di mana enjin sebaris tinggi dan sempit, enjin boxer luas dan rata. Ini dengan serta-merta memberikan kepada kereta manfaat kestabilan yang lebih besar, kerana pusat graviti lebih rendah.

Kelebihan lain datang dari keseimbangan enjin boxer berbanding dengan enjin gaya inline dan ‘V’. Dalam enjin boxer, terdapat 2 piston yang menghadap satu arah dan dua lagi menghadap arah yang bertentangan. Ini membantu menyelesaikan banyak masalah kesenimbangan, menghasilkan enjin yang lancar.

Penekanan Subaru terhadap keseronokan memandu yang lebih tinggi melalui keunggulan mekanikal datang dari mereka melakukan perkara dengan cara mereka sendiri. Enjin boxer adalah salah satu aspek yang paling penting dalam setiap Subaru moden dan kini anda tahu mengapa.

Cuba pandu uji Subaru hari ini.

Previous post

Peugeot 308 GTi ... 6 Sebab Mengapa Anda Patut Menempahnya Hari Ini

Next post

Satu Lagi Idea Untuk Mod Toyota C-HR Anda

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *