Hibrid, Elektrik, Hidrogen

Mazda Mempercepatkan Kenderaan Elektrik

Mazda sedang merancang perkenalan 2021 untuk mengelakkan denda Kesatuan Eropah kerana kegagalan mengurangkan pelepasan gas rumah hijau. Sebelum tahun itu berakhir, Mazda perlu membayar penalti kerana jualan SUV yang tinggi, Ketua Pegawai Eksekutif Akira Marumoto memberitahu pemberita di Tokyo minggu ini. Mazda, yang mendapat kira-kira satu perlima daripada jualannya dari Eropah tahun lepas, akan terhindar dari denda selanjutnya apabila ia mula menjual EV, plug-in hybrids dan hybrids ringan, katanya.

Di antara pengeluar kereta Jepun, Mazda paling teruk terkena peraturan dengan pelepasan CO2 purata melebihi sasaran EU tahun lepas. Mengelakkan penalti lebih lanjut di Eropah adalah penting bagi syarikat Jepun kerana ini ia cuba untuk baik pulih penurunan pendapatan yang disebabkan oleh permintaan kereta global yang lemah dan banjir di Jepun tahun ini yang mengganggu pengeluaran di kilang domestiknya.

Mazda berada di belakang yang lain dalam mengembangkan kenderaan elektrik dan peningkatan di Eropah akan membantu syarikat itu bertapak di pasaran yang sedang berkembang. Mazda dan pesaing berada dalam keadaan cengkaman untuk jumlah denda melebihi USD16 bilion, sekiranya mereka gagal untuk mematuhi peraturan emisi yang lebih ketat terhasil dari tahun 2020 dan berkuatkuasa pada tahun berikutnya. Mazda mengatakan ia mengetepikan USD88 juta pada tahun ini untuk denda EU.

Mazda berkata ia akan melancarkan versi yang lebih segar dan lebih cekap kereta kompak Mazda 3, model pertama yang dibina dengan platform Skyactiv generasi seterusnya, di pameran auto Los Angeles yang bermula 30 Nov ini. Ketua Pegawai Eksekutif Mazda Akira Marumoto berkata strategi ini adalah untuk mengawinkan Skyactiv-X dengan sistem hibrid ringan. Melengkapkan keupayaan pembantu kuasa motor elektrik akan memastikan pemecutan yang linear dan pemanduan bersemangat, kata Marumoto.

Ia juga akan menyampaikan peningkatan bahan api melebihi 30% berbanding enjin petrol standard dengan anjakan yang sama. Mazda3 akan ditawarkan dengan enjin 2.0-liter Skyactiv-X hibrida ringan atau enjin petrol Skyactiv-G generasi 2.5 liter, tambah Marumoto. Hibrid kecil adalah komponen utama rancangan Mazda untuk menggerakkan setiap kenderaan dalam barisannya menjelang 2030. Kenderaan elektrik dan elektrik jarak jauh akan menghasilkan kira-kira 5% daripada portfolio pada masa itu. Hibrid ringan dan plug-in akan mengawasi baki 95%.

Previous post

Ini Dia Mitsubishi Triton Baru

Next post

PROTON Memperkenalkan Model-Model Baharu Mereka Di Mesir

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *