Berita Auto

Maserati Quattroporte … Alternatif Kenderaan Jerman Yang Menghairahkan

Versi terbaru Maserati Quattroporte ini menampilkan kebaikan, keanggunan dan sikap olahraga. Pereka kereta Itali terbaik telah terlibat dalam membangunkan bahasa reka bentuk Quattroporte sepanjang sejarah 55 tahunnya.

Versi generasi kedua pada tahun 1974 direka oleh Bertone tetapi ia adalah versi Giorgetto Giugiaro, Quattroporte 1979 yang menyaksikan kejayaan besar.

Marcello Gandini mendefinisikan semula sedan perdana dengan Quattroporte 1994 kompak, manakala model 2003 Pininfarina menetapkan standard reka bentuk segmen selama hampir sedekad.

Maserati Quattroporte zaman moden adalah tersendiri dan eksklusif seperti yang terdahulu. Hidung dominan yang berkuasa dipahat di sekitar gril tiga dimensi berbentuk Alfieri, yang menunjuk dan memaksakan, yang menampilkan unsur rusuk krom menegak yang berbeza dengan kedalaman kesan ‘sharknose’.

Di bawah bumper belakang, versi GTS boleh dikenalpasti dengan sistem ekzos paip kembar, trapezoid, bersepadu dengan keluli tahan karat bersalut krom, manakala model V6 dan diesel menggunakan paip ekzos berkembar, bujur, dua hala. Ia memberikan Aerodynamic Drag coefficient 0.28. terbaik dalam kelas.

Sebahagian besar kerja aerodinamik Quattroporte berlaku di bawah kereta. Lantai rata terdiri daripada beberapa ciri aerodinamik, termasuk saluran NACA untuk membantu menyejukkan perbezaan tanpa seretan yang semakin meningkat, dan flaps pada lengan suspensi belakang untuk menyalurkan aliran udara.

Keluarga unit petrol Maserati menawarkan V8 3.8 liter untuk Quattroporte GTS dan V6 3.0 liter untuk  versi Quattroporte, Quattroporte S dan S Q4.

Kedua-dua enjin ini turbo berkembar, dibangunkan oleh Maserati dengan kerjasama Ferrari dan dipasang di Maranello.

Enjin 3.8-liter V8 utama adalah perwakilan yang sempurna dari tradisi prestasi Maserati. Enjin menghasilkan 530hp pada 6,800 rpm dan 650 Nm tork puncak dari 2,000 rpm hingga 4,000 rpm. Angka tork puncak boleh secara otomatis overboost ke 710 Nm antara 2,250 rpm dan 3,500 rpm. Angka enjin ini membantu Quattroporte mencapai 100 km / j dalam masa 4.7 saat dan kelajuan tertinggi jauh melebihi 300 km / h halangan pada 310 km / j.

Kulit asli Pieno Fiore dan venir baru boleh didapati di dalaman mewah Quattroporte, yang juga mempunyai grafik infotainment yang lebih baik dan ergonomik kawalan cuaca.

 

 

Previous post

Jualan Toyota RAV4 Terbaik Seluruh Dunia ... Masih Belum Ada Di Malaysia

Next post

ARRC: Azlan Berdepan Tugas Getir di Buriram

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *