Berita Auto

Lamborghini Urus ST-X Khas Untuk Perlumbaan

Lamborghini Squadra Corse, divisyen sukan permotoran bagi jenama supercar itu telah memperkenalkan jentera lumba Urus ST-X. Ia dibangunkan khas untuk kejohanan ‘one make’ Lamborghini dengan gabungan litar lumba dan trek off-road yang akan bermula pada tahun 2020 di Eropah dan Timur Tengah.

BHP-Infiniti-Thematic_Web-Banner_DSF_ENG_650x85_FA

Tidak seperti versi jalanan, Urus ST-X telah ditambahbaik secara mekanikal dan didatangkan dengan kelengkapan yang diluluskan oleh FIA seperti ‘roll cage’, sistem pemadam api dan tangki bahan api FT3.

lamborghini-urus-st-x-1

Penampilannya juga agak berbeza jika dibandingkan dengan model biasa. Selain warna hijau matte Verde Mantis, Urus ST-X turut menampilkan hud gentian karbon dan corong ‘air intale’ yang lebih besar pada bampar hadapan untuk penyejukan enjin yang lebih berkesan. Ia juga mendapat spoiler belakang, muncung ekzos heksagon dan rim aluminium aloi 21 inci dengan tayar Pirelli.

lamborghini-urus-st-x-3

Menurut Lamborghini, Super SUV ini lebih ringan sebanyak 25%, selain lebih tinggi dan tegar. Ia bagaimanapun mengekalkan enjin 4.0-liter twin turbo V8 yang menjana 650hp dan 850 Nm.

lamborghini-urus-st-x-2

Urus ST-X akan membuat penampilan pertamanya di kejohanan Lamborghini World Finals 2019.

Previous post

Suzuki Jimny Menang Anugerah Good Design 2018 Jepun

Next post

McLaren dan Sparco Hasilkan Sut Perlumbaan Paling Ringan di Dunia

Amirul Mukminin

Amirul Mukminin

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *