Anugerah / VOTY / Pameran Motor

Konsep Toyota FT-1 Yang Mengagumkan @ KLIMS 2018

Pameran UMW Toyota Malaysia di KLIMS 2018 boleh di katakan antara yang terbaik setelah mendedahkan kereta konsep sukan FT-1 yang menakjubkan ini. Ini adalah kenderaan yang paling menarik di pameran itu dan ia duduk di pameran paling mengagumkan di KLIMS 2018.

FT-1 bermaksud “Toyota Masa Depan”, dan nombor “1” mewakili muktamad. Konsep FT-1 Concept adalah ungkapan mutlak reka bentuk coupe Toyota, yang dibangun pada warisan coupe sukan kaya Toyota sejak 2000GT, Celica, Supra, MR2 dan yang terbaru Scion FR-S. Di samping itu, konsep ini mendapat inspirasi daripada konsep konsep kereta sukan Calty yang lebih baru seperti FT-HS (2007) dan Lexus LF-LC (2012).

Secara tradisinya, keputusan reka bentuk Toyota telah didorong oleh persetujuan di kalangan sekumpulan pemegang kepentingan yang besar. Di bawah arahan Akio Toyoda untuk menguatkan produk Toyota dengan tenaga, semangat dan “Waku-Doki” (terjemahan: rasa gembira yang mengejutkan hati), proses kelulusan telah diperkemas. Pendekatan baru ini bertujuan untuk menghasilkan kereta yang menghubungkan lebih mendalam dengan pelanggan, menghasilkan pengalaman pemilikan yang lebih memuaskan yang melengkapi reputasi legenda Toyota untuk kualiti, dan kebolehpercayaan.

Konfigurasi pemacu roda belakang enjin depan menempatkan kokpit jauh ke belakang dalam jarak roda untuk meningkatkan pengagihan berat badan. Elemen rekabentuk ini juga membantu mencipta proporsi sukan sport klasik yang diharapkan dari sebuah kenderaan yang akan menguasai walaupun jalan yang paling mencabar. Cermin depan kaca dan bukaan kaca sebelah kokpit adalah anggukan yang berbeza untuk reka bentuk Toyota 2000GT yang legenda.

Dalamannya berfokus dan berfungsi yang menempatkan pemandu pada kawalan di belakang roda stereng yang diilhamkan oleh F1. Kokpit siling yang intim dan rendah mempunyai tiang A yang ditetapkan jauh untuk membantu mengoptimumkan penglihatan dan sensasi keintiman kabin. Zon paparan berbentuk delta mengelilingi dan mengintegrasikan pemacu untuk memberikan rasa yang menggembirakan disambungkan ke kenderaan.

Pengertian minimalis kokpit menambah kefungsian persekitaran yang berfokus pada pemandu dengan penekanan pada komponen ringan seperti kerusi komposit yang ditutup dengan jumlah padding yang tepat hanya di sekitar pemandu. Paparan heads-up berwarna mengekalkan perhatian pemandu di jalan raya, dengan maklumat penting yang diproyeksikan tepat di atas stereng di dalam penglihatan pemandu.

Previous post

Kereta Yang Rosak Kerana Rusuhan ... Bolehkah Anda Tuntut Insuran?

Next post

Trak Hebat Isuzu di KLIMS 2018

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *