Bisnes

Kerajaan Kena Berjanji Agar Projek Kereta Kebangsaan ke-3 Mesti 100% Swasta

“Kenyataan oleh Timbalan Presiden MCA Datuk Seri Dr Ir Wee Ka Siong”. Kerajaan mesti memberi jaminan bahawa tiada dana awam akan digunakan untuk projek kereta kebangsaan ke-3.

  1. Kerajaan telah berulang kali berjanji bahawa projek kereta kebangsaan ke-3 akan menjadi projek swasta dan tidak akan melibatkan dana awam.
  2. Walau bagaimanapun, pengumuman hari ini oleh Menteri Pembangunan Usahawan Mohd Redzuan Yusof bahawa kereta kebangsaan ke-3 akan siap sebelum tahun 2020 dan bahawa mereka akan memuktamadkan rakan kongsi mereka untuk projek itu menjelang akhir tahun telah menimbulkan kebimbangan.
  3. Kedua-dua rakan yang disebut oleh Mohd Redzuan ialah Silterra dan CTRM.
  4. Silterra, yang dimulakan oleh Tun Mahathir dalam tempoh pertamanya sebagai Perdana Menteri, dimiliki sepenuhnya oleh dana kedaulatan negara, Khazanah Nasional. Silterra adalah kerugian wang kedua terbesar untuk Khazanah. Silterra mempunyai kerugian kumulatif berjumlah RM7.3 bilion selama 10 tahun sehingga 2011, kebanyakannya dibiayai oleh Khazanah.
  5. CTRM nampaknya merujuk kepada Composites Technology Research Malaysia Sdn Bhd. Jika ini benar, CTRM adalah anak syarikat Kumpulan DRB-Hicom yang dimiliki oleh hartawan Tan Sri Syed Mokhtar, serupa dengan Proton Bhd. Dalam tahun-tahun kebelakangan ini, Proton telah diselamatkan oleh kerajaan menyalurkan pinjaman mudah dan geran sebanyak RM2.7 bilion.
  6. Disebabkan sejarah mereka, kemunculan kedua-dua syarikat kini menimbulkan keraguan yang serius atas janji bahawa tiada dana awam akan digunakan untuk projek kereta kebangsaan ke-3.
  7. Selain itu, MITI telah berjanji bahawa kerajaan akan menyediakan fasilitasi dan bantuan untuk projek kereta kebangsaan ke-3. Ini bermakna pinjaman mudah kerajaan dan langkah-langkah kawal selia lain yang boleh menjejaskan minat pengguna.
  8. Oleh itu, saya mengulangi panggilan saya yang dibuat pada Ogos 2018 bahawa kerajaan mesti memberikan 3 janji bertulis kepada rakyat jika mereka mendesak untuk meneruskan projek kereta kebangsaan ke-3 walaupun mereka sendiri mengisytiharkan hutang nasional RM1 trilion.

i) Tiada perlindungan yang akan diberikan akan menyebabkan harga kereta meningkat.

ii) Tiada apa-apa jaminan oleh kerajaan sama ada melalui pinjaman langsung, geran atau jaminan sekiranya ia menghadapi masalah kewangan.

iii) Tidak sepatutnya ada rawatan khas yang diberikan kepada syarikat kereta kebangsaan negara ketiga milik persendirian dan tidak sepatutnya ada subsidi silang kepada pemiliknya secara tidak langsung seperti apa yang berlaku apabila dana kerajaan terpaksa membeli sebuah bangunan pada harga yang sangat tinggi dari firma yang membantu menyelamatkan keluli Perwaja.

9. Walaupun ianya adalah hak prerogatif pemerintah untuk meneruskan projek ini meskipun terdapat pembangkang yang kuat,                                 pemerintah harus berjanji agar tidak ada dana publik yang akan digunakan sekarang atau di masa depan melalui jaminan atau subsidi                 silang dan berjanji bahwa kepentingan awam tidak akan dikompromikan.

Kenyataan dari Datuk Seri Dr Ir Wee Ka Siong, Timbalan Presiden MCA

 

 

Previous post

Hanya Temu Janji Dalam Talian Untuk Pemeriksaan Puspakom

Next post

Video Prototaip Polestar 1

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *