Berita Auto

VW Beetle Mengakhiri 70 Tahunnya Dengan Edisi Khas

Dalam sejarah 70 tahun model ini, 22 juta Beetles air-cooled dihasilkan di kilang-kilang VW di seluruh dunia. Mereka murah dan boleh dipercayai, dengan slogan pemasaran selama bertahun-tahun mendakwa “ia akan pergi dan pergi dan pergi.”

Dicipta pada tahun 1938 dengan perintah diktator Nazi, Adolf Hitler yang ingin memberikan setiap keluarga Jerman sebuah kenderaan, Volkswagen pertama atau kereta rakyat, memasuki pengeluaran besar-besaran hanya selepas Perang Dunia II. Ia dengan cepat menjadi simbol keajaiban industri Jerman dan kereta pilihan untuk generasi pasca perang yang memberontak di Amerika Syarikat dan Eropah Barat.

The Beetle telah menikmati status kultus sejak itu tetapi teknologi yang agak lama bermakna jualan mula jatuh pada akhir 1970-an. VW menggantikannya dengan satu lagi hit, Golf, dan baru-baru ini juga mengeluarkan versi terbaru dari Beetle kali ini dimuatkan dengan semua teknologi terkini tetapi harga lebih tinggi daripada apa yang boleh dianggap sesuai untuk ‘kereta rakyat’.

Untuk meraikan warisan Beetle, dua model khas akan menyertai barisan untuk tahun model terakhirnya. Edisi Akhir SE dan Edisi Akhir SEL.

Terdapat dalam gaya badan coupe dan convertible, model Edisi Akhir termasuk peralatan eksklusif dan elemen hiasan mewah yang unik yang direka untuk mengakhiri Beetle dengan gaya. Model ini juga menarik inspirasi dari pengembaraan terakhir Beetle generasi pertama di Mexico, di mana kenderaan ini dipasang.

Model 2003 Última Edición (edisi terakhir) hanya tersedia dalam dua warna, beige dan biru muda. Model Edisi Akhir hari ini akan menampilkan dua warna unik: Safari Uni, penanda semula Harvest Moon Beige, warna dari Beetle Baru dan Stonewashed Blue, penghargaan kepada Jeans Bug  tahun 1970 dan dilihat terakhir sekali pada 2016 Beetle Denim. Model Edisi Akhir juga terdapat dalam Pure White, Deep Black Pearl, dan Platinum Grey. Model Edisi Akhir Convertible dengan setiap warna luaran kecuali Safari Uni boleh didapati dengan soft top warna coklat yang lembut.

Model Edisi Akhir coupe mempunyai rawatan krom standard seperti model Última Edición, sebagai tambahan kepada cermin sisi warna badan, muncung mesin pemanas (semua ciri standard merentas barisan Beetle Convertible), serta sunroof. Model Edisi Akhir SEL dilengkapi dengan lampu Bi-Xenon® dengan LED Running Lights (DRLs), lampu belakang LED, dan lampu kabus. Semua model Edisi Akhir menggantikan lencana khas “Turbo” di tailgate dengan lencana “Beetle”.

Roda unik melengkapkan transformasi luaran model Beetle Edisi Akhir. Model Edisi Akhir SE mempunyai roda aloi 17-inci dengan reka bentuk 15-spoke. Edisi Akhir Model SEL disesuaikan dengan roda aluminium aloi putih 18 inci dalam reka bentuk cakera yang mengingatkan roda keluli berwarna Última Edición dilengkapi dengan hubcaps chrome dan tayar whitewall.

Di dalamnya, semua model Edisi Akhir dilengkapi dengan akses tanpa kunci KESSY® standard dengan butang push-start, roda stereng berbilang fungsi dengan klip “Beetle” yang unik, topi pedal keluli tahan karat, kawalan iklim automatik Climatronic®, konsol hitam berkilat, warna dashpad Safari Uni yang unik dengan klasik kaeferfach glovebox atau “Beetle bin” dengan warna yang beransur-ansur ke dalaman yang sesuai dengan warna di Última Edición, dan pencahayaan ambien tiga warna. Model Edisi Akhir SE memaparkan kerusi pola corak kain dan sedikit kulit, sementara model SEL menawarkan permukaan tempat duduk kulit jait berlian yang standard.

Model Edisi Akhir SE mempunyai ciri unit infotainment Media Komposisi dengan paparan skrin sentuh berkapasiti 6.3 inci, teknologi Bluetooth® untuk peranti yang serasi, port multimedia USB, Kawalan Suara dan integrasi telefon pintar Volkswagen Car-Net® App-Connect. Model Edisi Akhir SEL dinaik taraf ke Discover Infotainment Media dengan navigasi, Keselamatan & Perkhidmatan Car-Net, dan Panduan & Informasikan, serta Audio Premium Fender®.

Semua model 201 Beetle, kedua-dua tukar dan coupe, berkuasa enjin 2.0 liter TSI® yang mengeluarkan 174 kuasa kuda dan tork 184 lb-ft. Semua model dipasangkan dengan transmisi automatik 6-kelajuan. Harga akan dikongsi apabila tiba di bilik pameran nanti.

Previous post

Jangan Lupa Kunjungi Pameran Volvo di Pavilion Mall Hujung Minggu Ini

Next post

Lotus Cars Merekrut Bekas Eksekutif Jaguar Land Rover Phil Popham Sebagai CEOnya

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *