Berita Auto

Volkswagen Group Merancang Perkongsian Dengan Ford Motor Co

VW dan Ford berkata pada bulan Jun bahawa mereka sedang mempertimbangkan persekutuan pembangunan dan pengeluaran bersama yang akan merangkumi kenderaan komersial ringan dan dapat memperkuat daya saing keseluruhan syarikat. Matlamatnya adalah untuk membentuk “perikatan strategik,” peningkatan daripada kerjasama industri yang biasa.

Dari segi angka, VW menguasai Ford. Ia menyalurkan 10.7 juta kenderaan di seluruh dunia tahun lepas, menghasilkan pendapatan sebanyak USD268 bilion berbanding jualan 6.6 juta kenderaan Ford dan hasil jualan USD156 bilion. Perbezaan sebegini pada masa masa yang lepas akan menyebabkan konflik.

Volkswagen percaya kesepakatan itu dapat menghasilkan sekurang-kurangnya USD464 juta setiap tahun dalam pendapatan tambahan kasar pada pertengahan tahun dengan memfokuskan usaha awalnya pada pembangunan bersama dan pembuatan kenderaan komersil ringan seperti van penghantaran dan trak utiliti.

Ford dan VW sebelum ini ada bekerjasama dengan minivan besar dengan Volkswagen Sharan dan Ford Galaxy yang dibina di kilang AutoEuropa bersama berhampiran Lisbon, Portugal, bermula pada 1995. Ford kemudian menjual bahagiannya kepada VW dan memindahkan Galaxy ke platform segmen C / D globalnya  yang juga menyokong model seperti minivan S-Max dan sedan Mondeo.

Volkswagen juga sedang mencari jalan untuk menjimatkan kos pembangunan pada generasi kedua Amarok pickup. Mula-mula debut 8 tahun yang lalu, trak VW yang bersaing dengan Ford Ranger adalah satu-satunya dari 300 model  kumpulan menggunakan pembinaan body-on-frame yang biasa digunakan untuk pickup.

Lagi cerita  perikatan ini akan dikongsi bersama pada minggu-minggu yang akan datang.

 

Previous post

Harga Volkswagen Lebih Rendah Selepas Cukai SST

Next post

Audi E-Tron Mulai Pengeluaran Di Kilang Brussels

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *