Konsep / Lakaran / Intipan

Supra Di Spain … Lebih Laju Dari Z4 Baharu

Di sebuah desa yang tenang di luar Madrid di Sepanyol, Toyota memberikan media global rasa supercar terbaharu mereka. Ya, Toyota telah kembali ke segmen supercar dengan Supra baharu dan mobil ini merupakan projek usaha sama dengan BMW.

Toyota Supra ikonik telah dihidupkan semula dan ia akan menjadi kereta sukan baharu Toyota. Di bawah hud yang berpotongan panjang adalah enjin turbocharged 6 silinder dan nama kodnya adalah B58 dan bukan enjin 2JZ-GTE yang ikonik yang disanyangi  ‘ahli-ahli drift’ selama bertahun-tahun.

Ini adalah enjin yang lebih sesuai untuk Toyota sejak tamatnya “2JZ-GTE” (Supra A80) bertahun-tahun yang lalu. BMW, yang merupakan rakan kejuruteraan dalam projek ini baru-baru ini mengumumkan penggunaan enjin B58 mereka iaitu enjin turbocharic 3.0 liter, yang dipetik mempunyai 340 hp dan torsi meter 500 Newton yang mengagumkan.

Sebagai perbandingan, Supra sekarang lebih 100 kilo lebih ringan terimakasih kepada bumbung timahnya, jadi ia mungkin boleh memecut ke 100 km / jam jauh lebih cepat. BMW memberikan angka rasmi 4.6 saat untuk pecutan 100 km / j dan Toyota buat masa ini menganpgapnya sebagai “kurang dari 5 saat”.

Supra ini mempunyai pengagihan berat 50:50 dan pusat gravitinya lebih rendah daripada Toyota 86. Jurutera Toyota mengatakan bahawa ketegangan badan Super Supra ini lebih besar daripada supercar Lexus LFA, walaupun diperbuat daripada keluli dan aluminium dan bukan serat karbon.

Kaliper Brembo membantu dalam menghentikan supercar Toyota ini dan anda mendapat tayar lebar 275 lebar yang dibalut roda 19 inci. Buat masa ini, tiada versi kotak gear manual sahaja dan semi-auto 8 laju diberikan sudah cukup laju, tetapi ketua  jurutera Toyota telah menyatakan bahawa versi manual mungkin muncul tetapi dengan kapasiti enjin  yang lebih kecil.

Previous post

Yamaha NVX GP Edition (2018) Dilancarkan - RM10,606

Next post

Nissan Navara Dark Sky Concept Dibina Khas Untuk Ahli Astronomi

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *