Berita Auto

Mercedes-Benz GLE 2019

Ini Mercedes-Benz GLE generasi kedua. Dilancarkan sejurus sebelum Paris Motor Show, SUV 7 kerusi ini kini dilengkapi dengan lebih banyak teknologi daripada sebelumnya.

Seiring dengan pelbagai enjin yang baru, GLE yang lebih besar kini mempunyai casis canggih dan drivetrain yang meningkatkan kebolehan luar jalannya sambil meningkatkan kecerdasan di jalan raya.

GLE 450 4Matic akan menyampaikan 362bhp dan tork 369lb dan diberikan peningkatan 22bhp dan 184lb ft dengan motor elektrik 48V untuk tempoh memandu yang singkat.

Enjin diesel dan versi hibrid plug-in akan mengikutinya.

Kotak gear automatik 9-kelajuan dan pemacu all-wheel 4matic dengan semua varian enjin.

Dalam GLE asas, sistem pacuan empat roda yang mengedarkan tork sama rata kepada kedua-dua gandar hanya boleh didapati dengan varian 2.0L 4 silinder.

Versi GLE 450 dan 6 dan 8 silinder akan mempunyai pek clutch dipasang di pusat yang akan dapat menghantar 100% tork enjin kepada mana-mana gandar kereta difikirkan memerlukannya paling banyak sama ada semasa memandu di jalan raya atau di luar jalan raya untuk memperbaiki dinamik kereta.

Subsistem elektrik 48V GLE ini bukan sahaja meningkatkan performa enjin tetapi telah membolehkan Mercedes memperbaiki sistem anti-rollnya.

Kawalan Badan E-Aktif mempunyai unit hydropneumatic di atas setiap spring udara yang dapat mengatasi roll dan pitch.

Satu set kamera mengimbas jalan arah hadapan supaya sistem boleh menyediakan casis untuk setiap benjolan dan sudut sebelum sampai; contohnya, ia boleh bersandar ke sudut sebaik sahaja pemandu memusingkan roda.

Bahagian dalaman GLE baharu ini terdiri daripada dua skrin 12.3 inci dan menggunakan sistem infotainment MBUX (Mercedes-Benz User Experience) yang mula-mula digunakan dalam A-Class terkini.

Barisan kerusi ketiga dimungkinkan oleh jarak roda panjang 2995mm, 80mm lebih lama dari sebelumnya.

Harga jualan GLE baharu ini hanya akan diumumkan akhir tahun ini apabila Mercedes akan mula menerima pesanan.

Previous post

Audi Malaysia Akan Kembali Memasang Keretanya Secara Tempatan

Next post

Audi Q3 Mula Dikeluarkan di Hungary

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *