Bisnes

Lotus Cars Merekrut Bekas Eksekutif Jaguar Land Rover Phil Popham Sebagai CEOnya

Popham menghabiskan 14 tahun di JLR dalam peranan yang termasuk pengarah pemasaran global, ketua global Land Rover dan bos JLR di UK. Dia meninggalkan JLR pada tahun 2014 untuk menjadi CEO syarikat kapal layar mewah British, Sunseeker.

Pengalaman Popham di JLR akan menjadi bernilai kepada Lotus sebagai induknya yang baru, Zhejiang Geely Holding Group bercadang membuat pelaburan sekurang-kurangnya 1.5 bilion untuk menjadikan jenama niche itu sebagai pembuat kereta mewah dunia yang mampu bersaing dengan jenama Porsche dan mungkin juga Aston Martin.

Lotus telah berjuang untuk membuat keuntungan yang konsisten apabila pasaran untuk kereta sukan tradisional berkurangan. Ia sedang membangunkan model baharu termasuk, sudah tentu, kenderaan SUV.

Awal tahun ini, beliau mengupah bekas pengarah pemasaran global Aston Martin, Marcus Blake untuk mengetuai operasi komersilnya. Pada bulan September, bekas jurutera Bentley, Uday Senapati akan menjadi ketua strateginya.

Popham akan bermula pada 1 Oktober dan melapor diri kepada Ketua Pegawai Eksekutif Kumpulan Lotus Feng, Qingfeng, seorang eksekutif yang dilantik oleh Geely. Popham mengambil alih peranan yang pernah dilakukan oleh bekas CEO Lotus Lotus, Jean-Marc Gales, bekas ketua jenama di PSA Group, yang digantikan di Lotus pada bulan Jun oleh Feng. Geely, yang juga mengawal Volvo Cars, menguasai Lotus dari syarikat perindustrian Malaysia DRB Hicom tahun lepas selepas membeli 51% saham dalam syarikat itu.

Previous post

VW Beetle Mengakhiri 70 Tahunnya Dengan Edisi Khas

Next post

Naza Premira Lancar Tiga Model Vespa Edisi Terhad

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *